Av världens över 30 000 plan i den kommersiella flygtrafiken beräknas cirka 60 procent hållas på marken på grund av pandemin.
Utanför den lilla staden Teruel, drygt 20 mil fågelvägen rakt öster om Madrid, ligger en flygplats med förhållanden som passar parkerade plan perfekt.
– Teruel erbjuder de mest fördelaktiga förhållandena med mycket sol och lite nederbörd. Och bättre jämfört med öknen som har sand och luftburet damm som skadar flygplan, säger Pedro Sáez, chef för flygplatsbolaget Tarmac, till dagstidningen Sur som citeras av Svenska Magasinet.
Över sädesfälten som omgärdar flygplatsen stickar prydliga rader med stjärtfenor upp. Bolagen är välkända: Lufthansa, British Airways, Emirates, KLM, Iberia och så vidare.
För närvarande står här tolv exemplar av världens största passagerarflygplan Airbus 380.
Flygplatsen har internationell status men är inte avsedd för passagerartrafik, utan drivs av Plataforma Aeroportuaria Teruel som ett centrum för underhåll, återvinning – och parkering.
Avgifterna är avsevärt lägre än hos Aena, den stora spanska flygplatsoperatören, men den lilla flygplatsen är en av Spaniens mest lönsamma.
Stränga protokoll styr tillsynen av planen. Jetmotorernas insug täcks över, ventiler med mera sluts till och landningsställ och annat smörjs in. Det sker regelbundna genomgångar, vissa så ofta som var sjunde dag.
Planen måste hållas flygvärdiga. En dag ska de upp i luften igen.