Ryssland registrerade sitt första vaccin Sputnik V i augusti i fjol. I januari drog massvaccineringen igång – men skepsisen är stor.
Endast 30 procent av befolkningen vill vaccinera sig, enligt en opinionsundersökning från oberoende Levada Center. Samma mätning visar att 64 procent av ryssarna tror att viruset som orsakar covid-19 framställts som ett biologiskt vapen.
– Vaccinet tillverkades väldigt snabbt, det registrerades direkt efter den första fasen av kliniska studier, och då saknade vi fullständig information om det. Man kan inte säga att skepsisen är helt ogrundad, säger Nikolaj Krutjkov, immunolog och vd på det ryska forskningsföretaget Clinical Excellence Group.
Han poängterar samtidigt att det främsta problemet inte är misstänksamheten, utan att Ryssland producerar för lite vaccin.
Reklam på bussarna
På tunnelbanan, på bussarna, på vårdcentraler och även längs motorvägar i Moskva hänger reklamskyltar med läkare som rekommenderar vaccinet. “Jag har vaccinerat mig, gör det du med!” lyder budskapet.
– Disciplinen från Sovjettiden har gjort att mödrar vaccinerar sina barn från tidig ålder. Men när det gäller vaccin mot covid-19 funkar det inte riktigt, eftersom det handlar både om ett nytt vaccin och en ny sjukdom, säger den ryska statsvetaren Jekaterina Sjulman i en intervju med tv-kanalen Arte.
– Här har statens propagandamaskin bitit sig själv i svansen, för att den har matat folk med konspirationer. I flera år har man berättat för folk att alla ljuger, allt som kommer från väst är potentiellt farligt. Nu säger man: “Gå och vaccinera dig med ett okänt nytt vaccin mot en okänd ny sjukdom!” Och allmänheten säger: “Ni vill sätta ett chip i oss och stråla oss från en 5G-mast!", fortsätter hon.
Vill ha öppen dialog
Nikolaj Krutjkov efterlyser nu en öppen och ärlig dialog i medierna om vaccinets för- och nackdelar, grundad i kliniska studier och undersökningar.
– En sådan finns i vissa medier, medan andra ägnar sig åt en reklamkampanj, och det ger motsatt effekt. Man kan inte bara ge beröm till produkten, och ta upp enbart det som är bra. Då börjar folk misstänka att det bara är reklam, säger han.