Det 45 år gamla fartyget FSO Safer har 1,1 miljoner fat råolja ombord, och ett läckage kan slå hårt mot det marina livet i Röda Havet, och de människor som är beroende av fiske i området.
Fartyget har legat för ankar i fem år, i princip utan underhåll sedan kriget i landet inleddes. Oljetankern skulle kunna gå sönder och till och med explodera, vilket enligt experter skulle kunna ta årtionden för området att återhämta sig från miljömässigt.
FN:s säkerhetsråd har skickat detaljerna i en plan för fartyget till Huthirebellerna, som kontrollerar den stora närliggande hamnstaden al-Hudaydah (Hodeida). Tanken är att skicka en inspektionsgrupp till fartyget för att utföra mindre reparationer, vilket FN uppgett att den Iranstödda rebellgruppen gått med på.
Men Huthirebellerna gick med på en liknande plan förra året, bara för att dra tillbaka stödet i sista stund.
– Tiden håller på att rinna ut för oss att agera på ett samordnat sätt för att förhindra en hotande miljömässig, ekonomisk och humanitär katastrof, säger Inger Andersen, chef för FN:s miljöprogram, inför FN:s säkerhetsråd.
Huthirebellerna har anklagats för att använda hotet om en miljökatastrof för att tillskansa sig den värdefulla lasten. De vill säkra oljan för att få resurser att kunna betala ut löner. Jemens regering hävdar å sin sida att man vill använda värdet för humanitära projekt i landet.