Fem personer omkom i miniubåtsolyckan nära Titanics vrak och frågetecken har väckts kring expeditionens säkerhetsrutiner.
Men enligt Guillermo Söhnlein, medgrundare till företaget Ocean Gate, prioriterades alltid säkerheten högst av den omkomne ubåtspiloten Stockton Rush.
– Han var extremt engagerad i säkerheten, säger han till brittiska Times Radio.
– Han var också extremt noggrann med att hantera risker, och mycket medveten om farorna med att arbeta i en djuphavsmiljö.
Söhnlein motsäger därmed kritik från filmregissören och rutinerade djuphavsutforskaren James Cameron, som anklagat företaget Ocean Gate för att inte ha tagit tidigare varningar på allvar.
– Ett antal av de främsta inom ingenjörssamfundet skrev till och med brev till företaget och sade att det de gjorde var för experimentellt för att ta med passagerare, säger Hollywood-regissören i en intervju med ABC News.
– Jag slås av likheten med själva Titanic-katastrofen.
Kaptenen ombord på Titanic varnades för is framför sitt skepp, men ändå ångade han på i full fart, poängterar Hollywood-regissören:
– Att en så väldigt liknande tragedi, där varningar inte hörsammades, ska äga rum på exakt samma plats, med all dykning som pågår runt om i världen, tycker jag bara är häpnadsväckande.
Söhnlein, som startade Ocean Gate med Stockton Rush innan han lämnade företaget 2013, säger att han inte var inblandad i designen av Titan-ubåten, men han förnekar att Stockton Rush skulle ha varit vårdslös.
Djuphavsexpeditioner bör fortsätta trots tragedin, säger Söhnlein.
– Precis som med rymdexpeditioner, är det bästa sättet att bevara minnena och arvet efter dessa fem upptäcktsresande att genomföra en utredning, ta reda på vad som gick fel, dra lärdomar och sedan gå vidare.