Den australiska ödemarken är stor, och vägarna få. Inte minst mitt i kontinenten, där närmast spikraka Stuart highway är livlina för dem som trots allt bor längs de 270 milen från Port Augusta i söder till Darwin i norr.
Så när vägen svämmar över ställer det till problem, stora problem. Och det är just vad som hänt. Stora delar av vägen och järnvägen mellan Glendambo och Coober Pedy i delstaten South Australia – en nätt sträcka på 25 mil – ligger under vatten och riskerar att göra det i många veckor till.
Och med vägen stängd stoppas de jättelika lastbilarna som kommer med mat och det mesta annat som i stort sett hela delstaten Norra Territoriets kvarts miljon invånare behöver. Och hyllorna börjar tömmas, rapporterar australiska ABC.
Stockholm–Madrid
För att inte behöva flyga in alla förnödenheter dirigeras jättebilarna om, och det är ingen liten omväg. De som fastnat i Glendambo får vända och de 94 milen till Alice Springs, mitt i Australien, blir nu 410 mil, en omväg på över 300 mil, som en extra bilfärd från Stockholm till Madrid. Till Darwin i norr blir det "bara" 210 mil i omväg.
– Jag hörde hur chaufförerna fick ordern via radio och jag tyckte mig höra ett kollektivt stön från andra sidan, säger Jamie Eccleston, chef på ett av transportbolagen som drabbats, till ABC.
Vägen blir inte bara längre, omvägen göra att lastbilarna får lämna ett eller två släp för att köra på de nya vägarna, där fordonen inte får vara så tungt lastade.
Det innebär fler bilar, fler chaufförer och mer bensin, kostnader konsumenterna kommer att få stå för.
– Vi hoppas de förstår vårt problem. Den enda andra vägen är via Perth, säger Eccleston om rutten som skulle bli ytterligare 300 mil längre.
Ingen el i värmen
Å andra sidan är de runt 30 chaufförer som sitter fast i Glendambo sugna på att lämna orten med ungefär lika många fast bosatta.
I dagarna räknar man med 35 graders värme och översvämningarna har tvingat myndigheterna att stänga av all el i området. Och utan el inga kylskåp, ingen luftkonditionering och inga duschar.
Men Richard Patridge på Glendambos enda bensinmack försöker se det positivt.
– Nu får de ju i alla fall köra maten norrut.