Transportbolag kan stoppas för migranthjälp

Flygbolag, rederier och andra transportörer riskerar svartlistning om de hjälper till vid smuggling av migranter och flyktingar till EU. Räddningsinsatser ska dock inte drabbas, lovar EU-kommissionen.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen vill svartlista transportbolag som utnyttjas i migrantkrisen.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen vill svartlista transportbolag som utnyttjas i migrantkrisen.

Foto: Christian Hartmann/AP/TT

Belarus2021-11-23 12:08

EU-ländernas utrikesministrar har redan enats om att utvidga sina sanktioner mot Belarus till att även omfatta personer, organisationer och företag som utnyttjar migranter i politiska syften. Vilka som kommer att drabbas är ännu inte klart, mer än att de kommer att sättas upp på listan över personer som inte ska ges visum till EU och även ska få sina eventuella tillgångar i EU frysta.

Nu fyller EU-kommissionen på med att även föreslå ett helt nytt system där transportbolag ska kunna straffas för att bidra till eller underlätta smuggling av människor in i EU.

– Det är EU som helhet som utmanas. Det här är ingen migrationskris. Det här är en auktoritär regims försök att destabilisera sina demokratiska grannar, säger von der Leyen inför EU-parlamentet.

Stoppas från luftrum

Tanken är att EU-kommissionen ska få rätt att omedelbart slå till mot exempelvis flygbolag eller rederier, som i så fall kan stoppas från EU:s luftrum, hamnar och flygfält och dessutom få allehanda tillstånd och licenser indragna.

Inrikeskommissionär Ylva Johansson hoppas samtidigt att hon aldrig ska behöva använda förslaget.

– Det vi har sett hittills är att när man från flygbolagens sida blivit medvetna om hur man utnyttjats av en desperat diktator för att utsätta människor för en väldig fara så vill man inte vara en del av det, säger Johansson på telefon till TT.

Får återvända?

Systemet ska inte kunna användas mot exempelvis transportörer som hjälper exempelvis nödställda flyktingar till hamnar i EU.

– Nej, där har vi andra regelverk på plats. Den här nya lagstiftningen täcker ett område som tidigare inte har varit reglerat, säger Johansson.

Hon bekräftar samtidigt uppgifter från Belarus om att allt fler migranter tillåts lämna landet och återvända till sina hemländer med flyg, i stället för att tas till gränsen mot EU, i hopp om att få komma in utan tillstånd.

– Vi ser att fler av den typen av flyg är på gång. Det är en öppning åt rätt håll. Just nu så lättar det, men säker kan man inte vara när man har med en sådan här regim att göra, säger Ylva Johansson.

Linde i Irak

Parallellt har utrikesminister Ann Linde (S) under ett besök i Irak diskuterat gränskrisen med både landets premiärminister och utrikesminister samt ledare för det kurdiska självstyret.

Irak har tidigare flugit hem 431 av sina medborgare från Minsk, och planerar att skicka ytterligare ett plan för att ta hem runt 600 personer.

Linde betonade i sina möten hur viktigt det är Irak tar emot människor som nekas asyl i både Sverige och EU som helhet.

– Vi har haft problem där eftersom Irak inte vill ta tillbaka människor som inte själva vill återvända, säger hon.

– De vill bara ta emot den som återvänder frivilligt. Men vår argumentation är att vi inte kan ta hand om människor som inte har asylskäl.

Migranter, fotograferade vid ett fältkök vid gränsen mellan Belarus och Polen.
Migranter, fotograferade vid ett fältkök vid gränsen mellan Belarus och Polen.
Fakta: Svartlistning av transportbolag

EU-kommissionen föreslår att särskilda åtgärder ska kunna riktas mot transportbolag som används för att smuggla in migranter eller människor. Kommissionen vill få rätt att kunna:

* förhindra utökning och begränsa nuvarande omfattning av företagens verksamhet inne i EU

* dra in rätten att erbjuda transporttjänster från, i eller till EU

* dra in rätten att flyga över EU:s territorium

* dra in rätten att fylla på bränsle eller utföra reparationer inom EU

* dra in rätten att gå in i hamnar i EU

* dra in rätten att röra sig genom EU:s territorium

* dra in licenser och tillstånd som getts av EU för internationella transporter av passagerare.

Källa: EU-kommissionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!