Syftet med lagändringen är att minska det stora antalet huvudskador. Undersökningar har visat att risken för allvarliga skador är stor på just motoriserade småfordon.
– Olika utvärderingar visar också att risken för att skada sig på elsparkcykel är mellan sju och tio gånger högre per körd kilometer än på cykel, säger Pernille Ehlers vid Rådet for Sikker Trafik.
Hon tror inte att det är aktuellt att införa ett totalförbud för elsparkcyklar.
– Jag tror att de har kommit för att stanna, och därför är det också viktigt att förebygga de allvarligaste skadorna, som är huvudskador.
Det är inte obligatoriskt för cyklister att bära hjälm i Danmark, men bland cyklisterna är det betydligt fler som använder hjälm ändå, säger Pernille Ehlers.
– Barnen är på väg mot 100 procent, och för vuxna är det cirka 50 procent, medan det för elskotrar låg på tre procent när det mättes.
Elsparkcyklar finns till uthyrning i Danmark sedan 2019.