Coronapandemin har slagit hårt mot flygtrafiken – men nu börjar den sakta men säkert att öka runt om i världen.
Tisdagen den 19 maj gjordes drygt 36 000 kommersiella flygningar världen över, enligt statistik från sajten Flightradar24. Tre veckor senare, tisdagen den 9 juni, var siffran uppe i runt 44 000 kommersiella flygningar.
I januari – innan pandemin slog till – låg det dagliga genomsnittet i världens luftrum på omkring 110 000 kommersiella flygningar.
Återupptar flighter
I Sverige har både SAS och Ryanair rapporterat att de kommer att börja flyga till och från svenska flygplatser, både utrikes och inrikes, i juni respektive i början av juli. Detta trots att det fortfarande finns en avrådan för utlandsresor till den 15 juli. SAS har uppgett att företaget har börjat märka av en försiktig ökad efterfrågan på resor, som främst ska handla om en efterfrågan efter nödvändiga resor.
Samtidigt höjs röster för att detta är ett bra tillfälle att minska på flygandet med tanke på klimatet. Och trots att siffrorna talar sitt tydliga språk är det desto svårare att slå fast en mer detaljerad prognos om hur det kommer att se ut i luften framöver.
Statliga flygplatsbolaget Swedavia noterade en dramatisk nedgång i flygresandet för andra månaden i rad i maj – och flera av deras flygplatser saknade nästan helt kommersiell trafik. Men det finns ljusningar.
Blygsamma nivåer
Nu när coronarestriktioner sakta men säkert lättas i Sverige och Europa ser Swedavia tecken på en återstart och att flygbolag planerar att öka trafiken, även om det är försiktigt. Enligt bolaget är det självklart positivt för svensk tillgänglighet, men det handlar om blygsamma nivåer.
– Swedavia räknar med en försiktig återhämtning under hösten, men också med att både 2020 och 2021 blir kraftigt påverkade av den nuvarande situationen, säger Robert Pletzin, presschef på Swedavia.