Ingen vill vika i brexitkampen

Oenigheten kvarstår mellan EU och Storbritannien om synen på både gamla och nya avtal. Ändå finns hopp om framsteg – och åtminstone fortsatta samtal – efter veckans förhandlingar i Bryssel.

Storbritanniens kabinettsminister Michael Gove talar om "konstruktiva samtal" efter ett möte med EU-kommissionen i Bryssel på måndagen.

Storbritanniens kabinettsminister Michael Gove talar om "konstruktiva samtal" efter ett möte med EU-kommissionen i Bryssel på måndagen.

Foto: John Thys/AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-09-28 16:01

Den nionde förhandlingsrundan om handel, fiske och andra samarbeten hålls den här veckan i Bryssel och skulle enligt planerna vara den sista.

Målet har alltid varit att enas om ett avtal i lagom tid inför EU:s inplanerade toppmöte den 15–16 oktober. Från brittisk sida har det dessutom flaggats för att man gott kan nöja sig med ett avtalslöst läge om ingen uppgörelse finns till de datumen.

Mycket av det får ändå tas med en rejäl nypa salt. Om inte annat har nya besked och undersökningar ytterligare inskärpt hur allvarligt läget blir om det är allmänna WTO-regler som blir de gällande när den nuvarande brittiska övergångsperioden löper ut den 31 december.

Värre än covid

Regeringen i London har varnat för köer med upp mot 7 000 långtradare i sydöstra England, om det blir tull- och pappersproblem vid gränsen. Regeringen planerar till och med för att kräva särskilda tillstånd för att släppa in långtradare i grevskapet Kent.

Tankesmedjan UK in a changing Europe – oberoende, men finansierad av brittiska myndigheter – har i sin tur beräknat att den långsiktiga negativa ekonomiska effekten av ett avtalslöst läge blir "två till tre gånger så stor som Bank of Englands prognos över effekten av covid-19".

– Lika betydande blir även de politiska följderna av ett avtalslöst läge, särskilt mellan Storbritannien och EU, men också internt inom Storbritannien – särskilt i Nordirland, sade tankesmedjans chef Anand Menon i förra veckan, enligt nyhetsbyrån AFP.

Strid om lagförslag

Veckans brexitsamtal inleddes på måndagen med ett möte inom den gemensamma styrkommitté som övervakar frågor kopplade till det utträdesavtal som man till sist enades om i vintras. EU har varnat Storbritannien för att ett pågående lagförslag om interna handelsvillkor kan vara ett brott mot avtalet, vilket ytterligare försämrat förhandlingsrelationen.

I den sistnämnda striden verkar ingen vilja vika.

– Klausulerna finns där i lagstiftningen, med stöd av underhuset, som ett säkerhetsnät. Och de klausulerna kommer att vara kvar, säger Storbritanniens representant i kommittén, kabinettsminister Michael Gove, efter måndagens möte enligt nyhetsbyrån Reuters.

– Vi har upprepat kravet på att ta bort delarna. Utträdesavtalet ska genomföras, inte omförhandlas eller ensidigt ändras, kontrar i sin tur hans motpart i EU-kommissionen, Maros Sefcovic, på en presskonferens.

Dröjer till nyår?

Trots striden om lagförslaget har ett mildare tonläge på sistone väckt hopp om framsteg i förhandlingarna. Om inte annat handlar det om att åtminstone undvika ett sammanbrott, för att slippa ett krisläge vid årsskiftet.

Många är luttrade från alla tidigare turer under brexitprocessen.

– Ni har ju alla varit med i sådana här brexitdiskussioner tidigare, där det har skjutits på och skjutits på. Och det är ju inte förrän den 1 januari som den verkliga deadlinen är, konstaterade EU-minister Hans Dahlgren (S) efter ett möte i Bryssel i förra veckan.

Fakta: Läget efter brexit

Storbritannien lämnade formellt EU den 31 januari i år och deltar sedan dess inte längre i exempelvis ministerrådets möten eller EU-parlamentets sittningar. Rent praktiskt har dock väldigt lite ännu förändrats eftersom övergångsregler gäller fram till den 31 december 2020 för att ge medborgare och företag tid för anpassning.

Sedan i mars har förhandlingar pågått om hur handel, fiske och andra samarbeten ska fungera från den 1 januari 2021. Hittills har dock diskussionerna gått trögt, utan genombrott på viktiga områden.

Om inga avtal finns på plats kommer export och import till Storbritannien att styras av de allmänna regler som Världshandelsorganisationen (WTO) slagit fast, vilket innebär kraftiga tullar och kontroller. Även inom transportsektorn och fisket väntar stora svårigheter. Samtidigt antas både EU och Storbritannien vara intresserade att försöka överbrygga problemen med tillfälliga lösningar, om inget större avtal kan nås.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!