Ett halvår återstår av den övergångsperiod som Storbritannien fått för att kunna mjuklämna EU. Vad som gäller sedan i fråga om tullar, handelsvillkor, polissamarbete och annat är fortfarande högst oklart.
De diskussioner som pågått sedan början av mars har inte resulterat i några större framsteg. Coronakrisen har bidragit genom att göra det omöjligt för förhandlarna att mötas rent fysiskt.
Brittiske premiärministern Boris Johnson är ändå optimist.
– Jag tror egentligen inte vi är så långt ifrån varandra, men vad vi behöver nu är lite schvung i förhandlingarna, säger Johnson efter måndagens webbmöte med EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen, permanente rådsordföranden Charles Michel och EU-parlamentets talman David Sassoli.
Löfte om ny fart
Hoppet om en ny skjuts framåt deklareras i ett gemensamt uttalande efter mötet.
"Parterna är överens om att ny fart behövs. De stöder chefsförhandlarnas planer på att intensifiera samtalen i juli och skapa villkor som främjar en avslutning och en ratificering före årsskiftet", heter det bland annat.
Nu följer tätare samtal mellan chefsförhandlarna och deras närmaste under de tre följande veckorna. Därefter har en formell femte förhandlingsrunda planerats till vecka 30 och en sjätte till vecka 34.
– Ju snabbare vi kan göra det, desto bättre. Och jag ser ingen anledning till att vi inte ska kunna få det gjort i juli, säger Johnson enligt nyhetsbyrån Reuters.
I det gemensamma uttalandet fastslås samtidigt att Storbritannien inte tänker be om en förlängning av övergångsperioden och att den därför kommer att avslutas den 31 december i år, oavsett hur de fortsatta samtalen går.
Fiske och handel
Framför allt råder oenighet om två frågor. Dels handlar det om fisket, där britterna tydligt markerat att man vill stärka de egna fiskarnas ställning i de fiskerika brittiska vattnen. Dels gäller det jämbördiga villkor för exempelvis miljö- och hälsokrav och på arbetsmarknaden, som EU ser som viktigt för att undvika att Storbritannien får en konkurrensfördel genom att sälja produkter som tillverkats med lägre krav än på kontinenten.
EU-rådsordförande Charles Michel är tydlig med att det sistnämnda är "nödvändigt".
"Redo att sätta en tiger i tanken, men inte att köpa grisen i säcken", skriver Michel på Twitter efter måndagens möte.