Älska nattåg – ny maning i EU

Fler och snabbare tåg och lättare biljettköp ska bädda för mer hållbara transporter i Europa, hoppas EU-kommissionen. –Alla måste älska nattåg, anser transportkommissionären Adina Valean.

Ett Pågatåg rullar fram i Skåne. EU-kommissionen hoppas nu på rejält ökad tågtrafik för att få till fler hållbara transporter i EU. Arkivfoto.

Ett Pågatåg rullar fram i Skåne. EU-kommissionen hoppas nu på rejält ökad tågtrafik för att få till fler hållbara transporter i EU. Arkivfoto.

Foto: Johan Nilsson/TT

EU2021-12-14 16:39

Med en hel rad nya planer och förslag under den närmaste veckan försöker EU:s klimatgeneral Frans Timmermans agera jultomte för miljön.

Första delen kom under tisdagen med förslag för "hållbart resande" och riktlinjer för hur klimatomställningen ska vara rättvis för alla.

– Dagens paket innehåller en rad konkreta fördelar för våra medborgare. För att stärka internationell tågtrafik kommer vi öka farten och göra det lättare att bygga ett konkurrenskraftigt tågnätverk genom Europa, säger Timmermans på en presskonferens i Strasbourg, tillsammans med transportansvariga kollegan Adina Valean och arbetsmarknadskommissionären Nicolas Schmit.

Bättre biljettsystem

Bland annat utlovas förslag under nästa år för att underlätta för konsumenterna att hitta och boka tågbiljetter till bästa pris. I en handlingsplan ingår också försök att få till momsfrihet på tågresor över gränserna och få till fler nattåg. Ungdomar ska särskilt lockas med hjälp av löften om återbetalning vid resor till studieorter inom Erasmus-samarbetet. På de transportleder som ingår i EU:s prioriterade transportnät (TEN-T) ställs krav på att det senast år 2040 ska gå att köra tåg i minst 160 kilometer i timmen.

Svenske EU-parlamentsledamoten Jakop Dalunde (MP) hade dock gärna sett mer ekonomiska muskler bakom förslagen.

– Riktningen och ingången är i grunden bra, men jag tycker inte att man lägger tillräckligt mycket tyngd och resurser bakom det man vill göra, säger han till TT.

Fler förslag

Dalunde suckar över "järnvägsnationalism" som styr vad medlemsländerna lägger sina tågpengar på och vill se mer pengar flyttas över från flygtrafiken.

– Skulle vi sätta ett kraftfullt pris på det europeiska flygresandet och använda de resurserna för att bygga ut järnvägen skulle det bli betydligt lättare, säger han.

Under onsdagen kommer fler färska klimatförslag från EU-kommissionen, exempelvis om vätgas, energiupphandling, nya miljökrav på byggnader och utsläpp av metangas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!