EU:s klimat- och miljöministrar samlades på tisdagen i Luxemburg med syfte att enas om en rad tunga förslag som ingår i EU-kommissionens stora klimatpaket inför 2030.
Till då ska EU-länderna gemensamt ha minskat sina utsläpp med 55 procent jämfört med utsläppen 1990. Det ska ske med hjälp av dryga tiotalet förslag som kommissionen lade fram i sitt "Fit for 55"-paket förra sommaren.
– Vi har en överenskommelse, säger Annika Strandhäll (S) till TT natten mot onsdag.
Hon beskriver det som en lång dag av tuffa förhandlingar där man har behövt kompromissa för att enas, men att hon ändå är nöjd med utfallet.
– Det har varit tuffa förhandlingar, men nu har vi goda förutsättningar för att arbeta vidare, säger hon.
– Det vi gör nu är att visa världen att EU är redo att ta ansvar och gå före, säger Strandhäll.
Det handlar om överenskommelser på fem punkter, bland annat skärpta regler för handel med utsläppsrätter och klimatmål inom jordbruket, transport- och byggbranscherna.
Man har också enats om krav på nollutsläpp från nya personbilar 2035 – det vill säga att de inte längre kan köras på bensin eller diesel.
– Sverige hade en tuffare linje och ville ha ett stopp redan till 2030, säger Strandhäll som påpekar att det ändå är ett steg i rätt riktning.
Ministrarna har även kommit överens om att inrätta en social klimatfond.
Det som EU-länderna nu har enats om ska jämkas ihop med EU-parlamentets linje innan de nya reglerna kan bli verklighet.