Förhandlarna enades sent på tisdagen bland annat om att minst två procent av flygbränslet måste vara fossilfritt och hållbart senast 2025 och 70 procent år 2050, enligt ett pressmeddelande från EU-parlamentet.
Förhandlarna har också kommit överens om vilka flygbränslen som ska klassas som hållbara. Dessa är syntetiska bränslen, vissa biobränslen som framställts av överskottsmaterial från jord- och skogsbruk, alger, biologiskt avfall, använd matlagningsolja och vissa djurfetter samt återvunnet flygbränsle som framställts av gas eller använd plast.
Enligt överenskommelsen ska inte bränslen gjorda av foder- eller matgrödor eller av palm- eller sojaprodukter klassas som gröna eftersom de inte bedöms som hållbara.
För att ytterligare skynda på omställningen till ett fossilfritt flyg och för att informera konsumenter införs från och med 2025 en EU-märkning för flygets klimatpåverkan.
Flygbolagen ska kunna marknadsföra sina resor med information om förväntad klimatpåverkan per passagerare och den förväntade koldioxidutsläppen per kilometer. Detta ska hjälpa resenärer att jämföra de olika bolagens klimatavtryck på en flygsträcka.