Fler sanktioner att vänta mot Belarus

Skärp åtgärderna mot flygbolag och företag som för in migranter till Belarus, manar en rad EU-länder för att få bukt med migranttrycket vid gränsen i öst.

EU har infört sanktioner mot flygningar till Belarus och belarusiska flygbolaget Belavia sedan ett Ryanair-plan tvingades ner i Minsk i våras. Nu krävs fler sanktioner mot flygsektorn för att få bukt med inflygandet av migranter, som sedan skickas till gränsen mot EU. Arkivbild.

EU har infört sanktioner mot flygningar till Belarus och belarusiska flygbolaget Belavia sedan ett Ryanair-plan tvingades ner i Minsk i våras. Nu krävs fler sanktioner mot flygsektorn för att få bukt med inflygandet av migranter, som sedan skickas till gränsen mot EU. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani/TT

EU2021-10-18 10:05

Hela sommaren har mängder av migranter och asylsökande, främst från Asien och Afrika, anlänt till gränsområdet mellan Belarus och EU-länderna Polen, Lettland och Litauen.

En ren hybridattack, anser EU, som hävdar att belarusiske diktatorn Aleksandr Lukasjenko i princip importerar migranterna för att kunna skicka dem mot gränsen för att sätta press på EU.

Hybridattack

När EU:s utrikesministrar möts i Luxemburg ställs nu krav på ännu fler åtgärder mot regimen i Belarus.

– Lukasjenko använder fortfarande migranterna för en hybridattack. Vi måste överväga att öka trycket när det gäller den så kallade turistsektorn, säger Lettlands utrikesminister Edgar Rinkevics på väg in till mötet.

Med "turistsektorn" menar han företag som är involverade i att ordna de resor till Belarus som misstänks för att flyga in migranter i landet. Rinkevics vill också sanktionera statliga flygbolaget Belavia "fullt ut".

– Så att de inte får något tekniskt stöd, att det inte finns några anslutningsflyg eller någonting, säger den lettiske utrikesministern.

"Vet vilka de är"

Även kollegan Gabrielius Landsbergis från grannlandet Litauen är inne på samma linje.

– Vi måste skicka ett budskap till de flygbolag som för in folk från något annat land till Belarus om att "vi har dem på radarn, vi ser dem och att det de gör är inte ok". Vi vet vilka bolag det är och vilka huvudstäder de flyger ifrån, säger Landsbergis i Luxemburg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!