Gula västar i hela EU? Kamp väntar om klimatet

EU:s klimatförslag ligger på bordet. Men nu ska de godkännas också. Tuffa strider väntar i både EU-parlamentet och ministerrådet när planerna ska stötas och blötas.

Frankrikes "gula västar" vid en demonstration i Paris 2019. Höjda bensinpriser som en följd av nya klimatåtgärder låg bakom en stor del av ilskan bakom de stora protester som rasade i Frankrike under 2018 och 2019. Arkivfoto.

Frankrikes "gula västar" vid en demonstration i Paris 2019. Höjda bensinpriser som en följd av nya klimatåtgärder låg bakom en stor del av ilskan bakom de stora protester som rasade i Frankrike under 2018 och 2019. Arkivfoto.

Foto: TT

EU2021-07-15 15:13

I södra och östra Belgien fylls hus och vägar av vatten i några av de värsta översvämningarna som landet skådat i modern tid.

I Bryssel grubblas samtidigt över hur liknande klimathot framöver ska kunna bekämpas, med hjälp av EU-kommissionens senaste stora miljöpaket.

En stor mängd lagförslag ska nu behandlas av ledamöterna i EU-parlamentet och medlemsländerna i ministerrådet, i hopp om att kunna ta snabba – men också rätta – beslut.

– Alla skulle vilja att vi klarar av det på ett år, konstaterar svenska ledamoten Jytte Guteland (S).

"Hett i köket"

De många olika lagförslagen kommer att förhandlas parallellt. Vissa väntas gå snabbare, som exempelvis kravet på att blanda i mer hållbara ingredienser i flygbränslet. Andra kan ta lång tid – om de över huvud taget går att genomföra.

Främsta striden väntas i kampen om att dra in vägtransporter och byggnader i handeln med utsläppsrätter. Förslaget väckte rejäl debatt även inom EU-kommissionen, där oron är stor för att det ska slå hårt mot den vanlige EU-medborgaren, i form av dyrare drivmedel och renoveringskrav.

– Det blir lite hett i köket ibland. Men i slutändan är det måltiden som serveras som medborgarna bryr sig om – inte om hur den tillagas, säger klimatansvarige vice kommissionsordföranden Frans Timmermans på en presskonferens under torsdagen.

Farhågor finns dock om att förslaget ska leda till omfattande protester, i stil med dem som utfördes av "gula västarna" i Frankrike 2018-2019.

– Det är inte juste om de som har minst i plånboken får betala procentuellt mest, säger Guteland.

Långt eller snabbt?

Förhandlingsstriderna kommer att pågå på olika fronter. Bland medlemsländerna i ministerrådet väntas främst en kamp mellan allmänt mer klimatambitiösa länder i nord, väst och syd gentemot länderna i öst, som inte kommit lika långt i sitt miljöarbete.

I EU-parlamentet krävs i sin tur politiska kompromisser mellan de konservativa, socialdemokraterna och de liberala för att få ihop en tillräcklig majoritet.

Parlamentet brukar traditionellt vilja gå betydligt längre än vad EU-länderna vill. Frågan blir nu bara om man hellre vill gå långt – eller snabbt.

– Det handlar om balansen mellan hur långt vi kan nå och hur fort vi kan bli klara med lagstiftningen. Båda är viktiga, konstaterar Jytte Guteland.

Fakta: EU:s klimatpaket

EU-kommissionen lade i onsdags fram sitt senaste stora klimatpaket, med målet att sänka utsläppen av växthusgaser till år 2030 med 55 procent, jämfört med 1990 års nivåer. Minskningen ska i sin tur bana väg för att hela EU år 2050 ska vara klimatneutralt.

Bland förslagen finns införande av en koldioxidtull för särskilt utvalda produkter från områden med lägre klimatambitioner, krav på nollutsläpp från nya bilar och skåpbilar från 2035 med mera.

I EU-parlamentet kommer flera av de svenska ledamöterna att få nyckelroller i förhandlingarna om de olika förslagen. Exempelvis blir Karin Karlsbro (L) ansvarig i handelsutskottet för koldioxidtullarna, som Malin Björk (V) blir vänstergruppens huvudförhandlare för. För handeln med utsläppsrättigheter blir Guteland S-gruppens förhandlare, med Emma Wiesner (C) som ansvarig för den liberala gruppen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!