Tisdagens röstande gällde bland annat uppdaterade regler för handeln med utsläppsrätter (ETS) – inklusive när det gäller sjöfarten och flygtrafiken.
Allt gick igenom med stor marginal.
– Det här är bra för klimatet, det är bra för folk, det är bra för arbetstillfällen i industrin, säger tyske kristdemokraten Peter Liese i en omedelbar kommentar i plenisalen i Strasbourg.
Tull och fond
Svenske Jakop Dalunde (MP) är också positiv – men inte riktigt i lika hög grad.
– Äntligen inkluderar vi flyget och sjöfarten som fram till nu har haft en gräddfil. Dock är det synd att det fortfarande finns kvar fossila subventioner till den smutsigaste industrin, som tyvärr högern kämpade för att ha kvar, med näbbar och klor, säger Dalunde till TT.
Bland det som godkändes finns också införandet av en koldioxidtull – på EU-språket döpt till gränsjusteringsmekanism (CBAM på engelska). Tanken är att det ska kosta extra att ta in vissa produkter från länder och områden som inte har lika höga klimatkrav.
Dessutom skapas en social klimatfond som ska hjälpa människor och företag i områden där den gröna omställningen väntas innebära särskilt stora förändringar.
"För dåligt"
Omröstningarna hölls för att bekräfta de kompromissuppgörelser som nåddes mellan EU-parlamentet och ministerrådet i höstas.
Alla lagförslagen ingår i EU-kommissionens stora "Fit for 55"-paket, som lades fram sommaren 2021 för att garantera en utsläppsminskning till 2030 med minst 55 procent jämfört med nivåerna år 1990.
Jakop Dalunde skulle dock gärna uppdatera allt redan nu.
– Ur vårt gröna perspektiv så är det fortfarande för dåligt för att vara i linje med vetenskapen, säger Dalunde.