Samtalen om Kina tog upp största delen av tiden på sista dagen av veckans EU-toppmöte, som var det första för statsministern Ulf Kristersson.
Diskussionen handlade om vilken strategi EU ska ha mot Kina, som de senaste åren har hamnat allt mer på kollisionskurs med Europa. Utgångspunkten är EU:s Kinastrategi från 2019, där det slås fast att Kina på vissa områden är en samarbetspartner och på andra områden en politisk rival.
– Ingen tror längre att Kina i största allmänhet utvecklas i en riktning som är oproblematisk för Europa, säger Kristersson till svenska journalister efter mötet i Bryssel.
"Nykter tillställning"
– Jag tycker att det var en bra diskussion, det finns en väldigt nykter inställning numera. Gärna samarbeta med Kina, men det måste ske på Europas villkor.
En viktig ingång från EU:s håll är den europeiska sammanhållningen, något Estlands statsminister Kaja Kallas tog upp på väg in på mötet.
– Det är i deras intresse att vi är splittrade. Det är i vårt intresse att vi håller ihop och talar med en röst.
Samtidigt som EU-ledarna klurar på hur Europas kritiska infrastruktur bäst ska skyddas pågår diskussioner av helt annat slag i Tyskland. Där vill förbundskansler Olaf Scholz driva igenom en storaffär där en kinesisk statskoncern köper en del av hamnen i Hamburg, en av Europas största containerhamnar.
Tunga instanser kritiska
En lång rad tunga instanser – däribland inrikes-, utrikes-, försvars-, finans- och näringsdepartementen samt tyska författningsskyddet BFV, utrikesunderrättelsetjänsten BND och EU-kommissionen – avråder från en sådan affär. Men Scholz, som tidigare var borgmästare i Hamburg, tycks enligt tyska medier fast besluten att ge klartecken åt affären.
TT: Litar du på Scholz och tyska regeringens omdöme i Kinafrågorna?
– Jag litar absolut på att varje land fattar kloka beslut om sina egna nationella frågor, säger Kristersson, och tillägger att ju mer enighet i frågor om kritisk infrastruktur och europeiska säkerhetsintressen, desto bättre.
– Men att det är svårt, det är ju väldigt uppenbart.