De nya förslagen om bussar och lastbilar presenterades på en presskonferens i Strasbourg vid 15-tiden.
"År 2050 måste nästan alla fordon på våra vägar vara utsläppsfria. Vår klimatlag kräver det, våra städer kräver det och våra tillverkare växlar nu upp för att ta sig dit", hälsar klimatansvarige vice kommissionsordföranden Frans Timmermans i ett pressmeddelande.
Förslaget innebär att de tunga fordonens utsläpp ska fasas ut och ha minskat med 45 procent från 2030, 65 procent 2035 och 90 procent från år 2040.
Bilutsläpp
Parallellt har EU-parlamentet godkänt den preliminära uppgörelse om personbilarnas utsläpp som nåddes med medlemsländerna i höstas. 340 ja-sägande ledamöter vann mot mot 279 nej och 21 nedlagda på tisdagen.
"Äntligen har vi, och framför allt industrin, en konkret tidsram att förhålla oss till. Vi gröna är glada att ett förbud från 2035 är på plats, men samtidigt är det ett decennium för sent", hälsar svenske Jakop Dalunde (MP) via sms.
"Ett historiskt viktigt beslut. Vi kan inte fortsätta släppa ut nya bensin- och dieselbilar på våra vägar i all oändlighet", skriver kollegan Heléne Fritzon (S) i ett pressmeddelande.
Fit for 55
Alla svenska ledamöter på plats röstade ja, förutom SD:s Johan Nissinen och Charlie Weimers och den förre SD-ledamoten Peter Lundgren.
Uppgörelsen är en del av EU:s stora klimatpaket, Fit for 55, och innebär även en målsättning att 55 procent av alla bilar och 50 procent av alla skåpbilar ska vara utsläppsfria redan år 2030.