Efter ett halvår med president Emmanuel Macron och hans regering i spetsen för allehanda tunga EU-förhandlingar är det från och med fredagen nya namn som tar över.
Främst Petr Fiala – 57-årig tjeckisk tidigare universitetsrektor och utbildningsminister som sedan november i fjol är premiärminister för en bred koalitionsregering.
Fialas parti ODS (Medborgardemokraterna) tillhör ECR, samma EU-skeptiskt konservativa partifamilj som Sverigedemokraterna, men samsas i regeringen med såväl kristdemokrater som piratpartister. Den spretande koalitionen kom till stånd inför valet i höstas för att få bort storföretagaren Andrej Babis från premiärministerposten.
Babis har genom åren flitigt kritiserats för korruption och sitt flankstöd till de politiska ledningarna i grannländerna Ungern och Polen. Under Fiala ses i stället den tjeckiska regeringen som mer EU-vänlig igen, trots hans partis hemvist i ECR.
Slut på kriget?
Tjeckiens ordförandeskap kommer till stor del att präglas av det fortsatta ryska krigandet i Ukraina.
Grundförhoppningen är att kriget trots allt snart kan vara över så att diskussionerna om återuppbyggnad av Ukraina kan starta på allvar.
Fast det är kanske mer önsketänkande än realism.
– Konflikten kommer knappast att ta slut före slutet på Tjeckiens ordförandeskap. Jag tror att tjeckerna bara kommer att försöka organisera ett toppmöte om Ukraina och övertala andra att fortsätta hjälpa till, säger den politiske analytikern Jiri Pehe till nyhetsbyrån AFP.
Sverige väntar
Att vara ordförandeland i EU:s ministerråd innebär annars främst ett halvår som "chefsförhandlare" för att nå allehanda uppgörelser både internt mellan medlemsländerna och i diskussioner med EU-parlamentet.
För Tjeckiens del kommer mycket att handla om det stora klimatpaket som EU-kommissionen lade fram i fjol och där de olika åsikterna nu ska kompromissas ihop.
Det är dock högst oklart om det går att nå enighet redan under hösten om exempelvis framtida utseende för handeln med utsläppsrätter (ETS), krav på mer hållbara bränslen i flygplan och fartyg och ett stopp för bensin- och dieselbilar från 2035.
Om enigheten dröjer går ansvaret i stället över till Sverige, som tar över som ordförandeland den 1 januari 2023.