Onsdagens förslag innebär att plattformar och nätjättar kan tvingas att gå igenom allt material som läggs ut hos dem, i jakten på förövare.
Allt ska ske i en flerstegsraket, där första steget är att göra riskbedömningar, som eventuellt får följas av åtgärdsplaner, som i sin tur kan leda till myndighetsorder om särskild granskning.
Företagen lär knappast jubla. Ylva Johansson räknar med en tuff strid för att få reglerna på plats.
– Jag har personligen träffat 18 företag, jag har varit i Silicon Valley och i Dublin, för att förbereda för det här. I allmänhet gillar inte företag lagstiftning. Jag hoppas att de kommer att stötta det, men jag blir inte överraskad om vi får se kraftig lobbying emot det, säger hon på en pressträff i Bryssel med TT och andra nyhetsbyråer.
"I varje klassrum"
Med bister min använder hon statistik för att förklara varför hon anser att skarpare regler behövs.
– Europarådet beräknar att vart femte barn har utsatts för sexuellt våld. I en undersökning i Spanien nyligen, där vuxna frågades om de utsatts som barn, sade 40 procent ja. Andra talar om 15 procent. Ingen vet exakt – men det betyder hur som helst att det handlar om flera barn i varje klassrum, säger Johansson.
– Vad jag förväntar mig av den här lagstiftningen är att det ska bli otrevligt för förövarna att vara uppkopplade och lägga ut material. Det ska vara svårt för dem, de ska vara rädda för att göra det och fler offer ska räddas, hoppas kommissionären.
Hotar integriteten?
Tanken är att mycket av granskningen ska kunna ske automatiskt. EU-kommissionen menar att tekniken finns för att spåra mönster och liknande så att man så lite som möjligt ska behöva ta till mänsklig genomgång.
Skarp kritik har ändå framförts redan på förhand om att förslaget hotar användarnas integritet.
"Den här spionattacken mot våra privata meddelanden och foton med hjälp av felbenägna algoritmer är ett stort steg mot en övervakningsstat i kinesisk stil" fräser Patrick Breyer, EU-parlamentsledamot för tyska Piratpartiet i ett pressmeddelande.
Tekniskt svårt och dyrt för företagen är annan kritik. Men EU-kommissionen slår tillbaka.
– Företag kommer alltid att skydda sina pengar, sina kunder och sina marknadsandelar. Men vem skyddar barnen? Till det behöver vi politiker och jag tror att jag har en stor del av allmänheten bakom mig, säger Ylva Johansson i Bryssel.