Ylva Johanssons krisplan för migrationen

EU-kommissionen lägger fram en krisplan för migrationen, efter trätan mellan Italien och Frankrike om läget på Medelhavet.
–Vi ser allt för många som hamnar i smugglarnas händer, säger inrikeskommissionären Ylva Johansson i Bryssel.

EU:s inrikeskommissionär Ylva Johansson på väg in till ett G7-möte i Tyskland nyligen. Arkivbild.

EU:s inrikeskommissionär Ylva Johansson på väg in till ett G7-möte i Tyskland nyligen. Arkivbild.

Foto: Boris Rössler/DPA/AP/TT

EU2022-11-21 13:09

Planen ska läggas fram för medlemsländernas inrikes- och justitieministrar vid ett extrainsatt möte i Bryssel på fredag.

Innehållet består av 20 punkter där Johansson anser att snabba åtgärder är möjliga.

– Situationen just nu är inte hållbar, säger hon på en kort presskonferens på måndagen.

Det handlar bland annat om att gränsmyndigheten Frontex ska snabbutreda läget på Medelhavet för att se var det behövs extra stöd. En annan punkt är att snabbt få igång riktade återsändningsinsatser, för personer som inte har rätt att stanna i EU.

Mest migranter

EU-kommissionen är tydlig med att merparten av dem som nu dyker upp är ekonomiska migranter, snarare än flyktingar och asylsökande.

– En betydande majoritet av människorna som anländer över Medelhavet i dag är inte i behov av internationellt skydd. De som anländer via Libyen är framför allt från Egypten, Tunisien och Bangladesh, förklarar Johansson.

– Det här är inte rätt sätt att komma till EU på.

Därför manar kommissionen nu till mer hjälp, samtal och stärkt samarbete med länderna vid Medelhavets södra kust – Tunisien, Egypten och Libyen – för att "utveckla gemensamma riktade insatser för att förhindra irreguljära avresor".

Samtal med IMO?

EU-kommissionen vill också få till diskussioner med internationella sjöfartsorganisationen IMO om riktlinjer för fartyg som specifikt fokuserar på hjälp- och räddningsinsatser.

Frågan har varit känslig i flera år och har uppmärksammats på nytt sedan Italiens nya ytterhögerregering vägrat det norskregistrerade hjälpfartyget Ocean Viking att lägga till och lasta av räddade till havs.

– Att rädda liv är alltid den första skyldigheten. Men det finns många utmaningar här. Situationen i dag, med privata fartyg som gör insatser till havs, är ett scenario som fortfarande inte är tillräckligt klarlagt, säger Johansson.

Hoppas på pakten

I 20-punktsplanen ingår även en förhoppning från EU-kommissionen om att EU-länderna ska hjälpa varandra för att avlasta de länder som får ta emot nyanlända migranter och flyktingar över havet. I slutändan hoppas även Johansson på ny fart i arbetet med den omfattande asyl- och migrationspakt som hon presenterade under hösten 2020.

– Pakten är fortsatt det enda sättet för att få till ett stabilt och hållbart regelverk för att hantera migrationsutmaningarna. Med pakten har vi en gemensam europeisk lösning på bordet, säger Ylva Johansson i Bryssel.

Fakta: EU:s krisplan

EU-kommissionen har lagt fram en akut handlingsplan för att möta migrant- och flyktingsituationen på centrala Medelhavet. Enligt kommissionen har i år fler än 90 000 anlänt den vägen – 50 procent fler än i fjol.

Handlingsplanen har tre huvudlinjer:

* stärka samarbetet med (icke-europeiska) partnerländer och internationella organisationer

* en mer samordnad inställning till hjälp- och räddningsinsatser

* förstärkt införande av den frivilliga solidaritetsmekanismen (där EU:s medlemsländer hjälper varandra) och en gemensam "vägkarta" för att kunna anta EU:s föreslagna asyl- och migrationspakt

De 20 punkterna i handlingsplanen ska läggas fram för EU:s inrikes- och justitieministrar vid ett möte i Bryssel på fredag och även presenteras i EU-parlamentet på onsdag.

Källa: EU-kommissionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!