Runt 15 000 elsparkcyklar har försvunnit från Paris gator i och med att augusti blivit september. Uthyrningsföretagen Tier, Dott och Lime har haft bråda dagar med att skicka vidare stall och underhållningsstationer till andra städer där de är verksamma.
Bakgrunden är en folkomröstning i april där en majoritet av stadens invånare sade nej till fortsatt uthyrning av elsparkcyklar, skriver nyhetsbyrån AFP.
Mer komplicerat
Förbudet drabbar närmare 400 000 användare i månaden, enligt siffror från uthyrningsföretagen. Dessa måste nu hitta ett annat sätt att förflytta sig i mångmiljonstaden. Men att gå tillbaka till kollektivtrafik och bil verkar inte locka särskilt många, enligt uppgifter i medier.
– Jag använder den (elsparkcykeln) varje dag. Det gör att jag slipper ta bilen när bensinen är dyr. Men nu när den förbjuds blir det mer komplicerat, säger den frustrerade åkaren Ruben, som inte vill uppge sitt efternamn, till radiostationen Europe 1.
– Så antingen återgår jag till bilen, vilket inte är toppen för miljön, eller så köper jag mig en egen elsparkcykel.
Rådande anarki?
Kritiken mot elsparkcyklarna i Paris har varit omfattande alltsedan uthyrningsverksamheten etablerades där 2018. Vanliga argument är att det råder "anarki", att användarna kör för fort och inte respekterar trafiklagar.
Irritation har också väckts av att flera personer ofta åkt på en och samma sparkcykel samt att elsparkcyklar legat i stora högar. Olyckor, ibland med dödlig utgång, har spätt på frustrationen.
Dödsolyckan 2021, då en italienska omkom efter att blivit påkörd av en elsparkcykel med förare och passagerare, fick Paris att hota med förbud.
Förra året omkom tre personer och över 450 skadades i olyckor i staden. Och i juli i år omkom hela tio elsparkcyklister i Paris, en rekordhög siffra, enligt uppgifter från lokala myndigheter.
Fler köper egen
Precis som i Stockholm har åtgärder vidtagits genom åren. Antalet uthyrningsföretag i Paris har minskats till tre och antalet fordon till 15 000. Drygt 2 000 cykelparkeringsplatser har byggts för att undvika olaglig dumpning på trottoarer. Man har även sänkt hastigheten till 10 kilometer i timmen i 700 zoner.
Men det har inte hjälpt, enligt Paris borgmästare Anne Hidalgo som fattade beslutet om folkomröstningen i april. I voteringen var 90 procent emot elsparkcykeln.
Hidalgo kallade processen "en seger för den lokala demokratin". Resultatet har dock underkänts av bland annat oppositionen eftersom valdeltagandet låg på ynkliga 7,5 procent, skriver AFP.
Att helt få bort elsparkcykeln från Paris gator lär dock bli svårt. Försäljningen till privatpersoner har ökat dramatiskt de senaste åren. 2022 såldes 759 000 elsparkcyklar i Frankrike, vilket var tre gånger fler än 2019, enligt Europe 1.