Den franska huvudstaden var tidigt ute när det gällde att införa fordonen som hyrs via flera olika appar. De har varit populära främst bland yngre som använder dem på kortare sträckor.
– Omröstningen har stor symbolisk betydelse. Det är en stad som varit pionjär, säger Erwann Le Page på den tyskbaserade operatören Tier.
Elsparkcyklarna infördes i Paris under kaosartade former 2018, och efter det har myndigheterna stegvis skärpt restriktionerna. Speciella parkeringszoner har införts, maxhastigheten har strypts och antalet operatörer skurits ner.
Men fordonen fortsätter att vara kontroversiella. Fotgängare klagar på vårdslös körning, och dödsolyckor har inträffat med fordonen som får hyras av personer så unga som tolv år.
Paris borgmästare Anne Hidalgo meddelade i januari att en folkomröstning om elsparkcyklarna kommer att hållas. Privatägda elsparkcyklar kommer inte att beröras av ett förbud.
Flera franska städer väntas följa efter om Parisborna röstar ja i frågan.