En trafikfara som försämrar stadsbilden eller ett smidigt sätt att ta sig fram i en urban miljö? Åsikterna går isär vad gäller elsparkcyklar och i Paris har det gått så långt att man nu satt ett datum för en folkomröstning om deras vara eller icke vara.
Den 2 april får invånarna rösta om uthyrningen ska få fortsätta eller om företagen ska tvingas lägga ned sin verksamhet, säger borgmästaren Anne Hidalgo i en intervju med Le Parisien.
Elsparkcykelåkarna trotsar ofta uppsatta regler, fortsätter hon. De åker på trottoarer, parkerar utan hänsyn till andra. Vissa dumpar fordonen lite varstans – rentav i floden Seine.
De som gillar åkandet framhåller snarare det som ett utsläppsfritt, smidigt alternativ i en stad med mycket bilar och fullproppad kollektivtrafik. Hidalgo säger att hon själv lutar mot ett förbud men att hon "kommer att respektera Parisbornas röst".
I september hotade staden de tre elsparkcykelföretagen Lime, Dott och Tier med att inte förnya deras licens som går ut i mars om de inte vidtar åtgärder mot vårdslös körning och missbruk.
Företagen återkom i november med flera föreslagna lösningar, som att sätta registreringsskyltar på fordonen för att lättare kunna spåra de som kör mot rött eller de som åker fler än en person, skriver nyhetsbyrån AFP.
Privata elsparkcyklar ska dock inte omfattas av folkomröstningen.
– De är inte ett problem, säger Anne Hidalgo.