När fiskebåten sjönk under natten till i onsdags hade den stått stilla i över sju timmar, enligt brittiska BBC som analyserat data om båtens rörelse timmarna innan den förliste.
Uppgifterna går tvärs mot vad den grekiska kustbevakningen uppgett. Den hävdar att båten rörde sig framåt i stadig takt mot Italien och personer ombord tackade nej till all form av hjälp.
Riskfyllt projekt
Men från flera håll kommer uppgifter om att människor ombord på båten slog larm mer än 15 timmar innan den sjönk. Dessutom ska vittnen ha sett en bogserlina mellan fiskebåten och ett fartyg i närheten, något som grekiska myndigheter förnekar.
Att bogsera en båt överlastad med migranter är ett mycket riskfyllt projekt, enligt Peter Widlund, chef för Kustbevakningens internationella operationer.
– Migrantbåtarna är ofta i för dåligt skick, risken är stor att de kantrar eller i värsta fall även välter räddningsbåten, säger han.
Peter Widlund vill inte kommentera båtolyckan i Grekland men har själv erfarenhet av räddningsaktioner utanför den italienska ön Lampedusa.
– Man blir helt förundrad över hur många människor de lyckas trycka ombord på båtarna, säger han.
Som mest har Peter Widlund varit med om att undsätta 90 migranter som satt hoppressade i en båt avsedd för tio personer.
– Man tänker att detta kunde ha gått hur illa som helst och undrar hur de har klarat sig över natten.
81 kroppar hittade
Enligt hjälporganisationer är katastrofen utanför den grekiska kusten en av de största på Medelhavet någonsin. Båten var på väg från Libyen till Italien och uppemot 750 människor kan ha varit ombord, enligt vittnesmål från överlevande.
Hittills har ett 80-tal kroppar dragits upp ur vattnet och 104 personer har räddats. Enligt FN saknas fortfarande upp emot 500 personer. Organisationen begär nu en internationell utredning över Greklands hantering av katastrofen.
Varken flytvästar eller mat
En av dem som överlevde katastrofen är Ali Sheikhi, en kurdisk man från den krigshärjade staden Kobane i Syrien. Tillsammans med sina släktingar, däribland en yngre bror som omkom, betalade de smugglare 4 500 dollar (ungefär 48 000 kronor) per person för resan.
– De sade åt oss att vi inte fick ta med oss någon mat eller någonting annat eftersom det fanns på båten, berättar han för den kurdiska tv-kanalen Rudaw.
Även flytvästar var förbjudet. All mat som passagerarna hade med sig kastades överbord, uppger Sheikhi.
Fiskebåten hade färdats på Medelhavet i fem dygn när den förliste. Enligt överlevande tog vattnet slut redan efter en och en halv dag.