Fredagen dominerades av demonstrationer i Grekland. I en rad städer runt om i landet demonstrerade framför allt studenter med krav på bättre säkerhet inom tågtrafiken och på att de ansvariga för tågolyckan sent i tisdags ska ställas till svars.
Under kvällen utökades protesterna och i bland annat Aten och Thessaloniki demonstrerade tusentals på gatorna. På flera ställen var ilskan påtaglig och på Syntagmatorget i Aten började ett antal protesterande kasta sten mot polisen, som svarade med tårgas. Även från Thessaloniki kommer rapporter om sammandrabbningar.
Under dagen hade även fredligare protester ägt rum. Drygt 5 000 studenter sittstrejkade utanför tågbolaget Hellenic Trains huvudkontor i Aten.
– Vi kokar över av vrede. Det är helt enkelt inte acceptabelt att en sådan här tragisk olycka ska kunna inträffa år 2023, säger demonstranten Angelos Thomopoulos till nyhetsbyrån AFP.
Första begravningarna
Samtidigt pågår fortsatt det tunga arbetet med att identifiera alla offer. Arbetet pågår dygnet runt men går långsamt. Men med hjälp av dna-teknik kan de flesta kroppar, de flesta brända till oigenkännlighet, få rätt identitet och i stängda kistor föras till anhöriga.
Många väntar fortfarande på svar och utanför sjukhuset i Larissa väntar ännu många anhöriga på besked om deras nära har hittats.
– Min son finns inte på några officiella listor ännu och jag har inte fått någon information. Jag ber alla som kan ha sett honom, i vagn 5, plats 22, att ta kontakt med mig om de sett honom, säger Mirella Ruci, vars 22-årige son Denis ännu saknas, till nyhetsbyrån AP.
För de som har fått svar väntar begravningar. Ett av de första offren att föras till sista vilan var 34-åriga Athina Katsara, som begravdes i staden Katerini i norra Grekland på fredagen. Ceremonin följdes av flera hundra personer, men inte hennes make som fortsatt vårdas på sjukhus efter olyckan.
Razzia hos tågbolaget
Under fredagsmorgonen genomförde polisen en razzia hos tågbolaget och beslagtog bland annat ljudupptagningar som ska kunna underlätta utredningen av olyckan. Syftet med polisutredningen är att "om nödvändigt, inleda en rättsprocess mot tågbolagets ledning", uppger en källa för AFP.
Bolaget Hellenic Train, som trafikerar den olycksdrabbade sträckan, bildades för fem år sedan, då den statliga grekiska järnvägsbolaget Trainose privatiserades och såldes till det italienska Ferrovie dello stato italiane.
Under torsdagen kom beskedet att den stins som arbetade vid stationen i Larissa har medgett ett visst ansvar för olyckan. Enligt stinsens advokat finns dock även andra faktorer som spelat in.
– Men vi får inte fokusera på ett träd när det finns en skog bakom det, sade hans advokat Stefanos Pantzartzidis på torsdagen.
Medger misstag
Den grekiska regeringen har varit snabb med att ta fasta på stinsens misstag men medger också brister i skötseln av landets järnvägssystem, däribland förseningar i installationen av säkerhetsanordningar på linjen där olyckan ägde rum, ett resultat av "årtionden av misslyckanden".
Enligt grekiska fackförbund har säkerhetsbrister på sträckan Aten–Thessaloniki varit kända i åratal.
Minst 57 människor har bekräftats omkomna i frontalkrocken mellan ett persontåg och ett godståg strax före midnatt i tisdags. Många fler skadades. En stor del av offren var studenter på väg mot sina studieorter efter en långhelg.