Efter mer än två månaders frånvaro återvände runt 120 000 belgiska barn och ungdomar till sina skolor på måndagen.
För somliga blev det bara ett kort besök innan hela terminen blåstes av – som exempelvis för avgångseleverna med godkända betyg på Jean XXIII-gymnasiet i Woluwe-St-Pierre i östra Bryssel.
– För dem är det slut. Det är inte så stor idé att lägga fram helt nya saker i det här läget. Då är det bättre att vi prioriterar de timmar vi har på att stödja de elever som har problem, säger rektorn Pascal Moreau till tidningen Le Soir.
Svårt för svaga
De svaga eleverna har drabbats värst av coronanedstängningen. Det konstateras även av EU-ländernas utbildningsministrar under ett webbmöte på måndagen.
– Det finns en stolthet i att man ändå har lyckats så bra med distansundervisningen, med de otroligt dåliga förutsättningar som var, med kort förberedelsetid. Men det finns en mycket stor oro för likvärdigheten, elever som inte har tillgång till datorer, har dålig wifi-uppkoppling hemma, bor trångt eller behöver särskilt stöd. Det är de som råkar illa ut i det här, säger Sveriges Anna Ekström (S) till TT.
Att se till att alla elever lär sig det som de skulle ha lärt sig i år blir en rejäl utmaning.
– I Sverige har vi öppnat upp så att rektorn kan flytta undervisning från en årskurs till en annan eller till och med från låg- till mellanstadiet om det skulle behövas. Vi har gjort det här mycket mer flexibelt. Men det är klart att det är svårare i de länder där det har varit helt stängt, säger Ekström.
"Allt blir bra"
I Belgien är det tills vidare bara avgångseleverna på gymnasiet och mellanstadiet som fått återvända till skolan.
"Allt kommer att bli bra" har fröken skrivit på svarta tavlan i den lilla byn Saint-Médard i Ardennerna där Le Soir följer sjätteklassarnas första skoldag.
– Jag har mest varit orolig över att jag inte riktigt vetat vad vi skulle göra, berättar eleven Hannelore.
– Det som stressade mig var inte coronaviruset, utan att jag inte skulle klara de övningar vi fått, säger klasskamraten Chris.
EU:s utbildningsministrar har samtidigt också lärt sig en läxa.
– Den ene efter den andra sade samma sak: ja, nu vet vi att distansundervisning är något vi kan ta till. Men vi vet också att ingenting slår vanlig undervisning i klassrum. Det är det absolut bästa, säger Anna Ekström till TT.