Under parollen "Pot for Shots" erbjuder en marijuanabutik i Michigan en gratis joint till kunder över 21 år som kan visa upp ett intyg på att de har vaccinerat sig mot covid-19.
– Vi är alla stressade, men vaccinet är förhoppningsvis det som äntligen kommer att sätta stopp för den här pandemin och vi vill belöna människor som tar vaccinet, säger butiksägaren Jerry Millen till mediebolaget CNN.
– Kan jag göra det minsta lilla för att hjälpa till att få slut på pandemin, och det här är sättet jag kan göra det på, så låt det ske.
Lockar med gåvor
Miller är långt ifrån ensam om att försöka dra sitt strå till stacken när det gäller att övertala människor som inte tycker att immunitet mot en sjukdom som har dödat över en halv miljon amerikaner är ett tillräckligt argument.
Fler och fler företag meddelar att de erbjuder sina anställa ledigt, en bonus eller ett presentkort om de går och vaccinerar sig.
Andra erbjuder gratis produkter eller rabatter till den som kan bevisa att den har fått en spruta – oavsett om det är en anställd eller inte. Det handlar om allt från munkar och taxiresor till öl och popcorn till biobesöket. Som tur är erbjuder en kontorsmaterielkedja fri laminering av vaccinationsintyget för alla som har fått två doser och som vill skydda den värdefulla papperslappen i gratisdjungeln.
För företagens del är det förstås ett öppnare samhälle som hägrar i horisonten, med möjligheter att få i gång verksamheter som drabbats hårt av pandemins restriktioner.
Effektivt?
Beteendevetare har dock sagt att den här typen av incitament inte nödvändigtvis är det mest effektiva sättet att öka vaccinationsgraden. Förutom att kampanjerna är dyra kan företagens ansträngningar också tolkas som att vaccinering är något farligt som måste uppmuntras genom särskilda stimulansåtgärder.
Forskare vid University of California har nyligen undersökt sms som skickats ut för att få fler att vaccinera sig mot influensa. De har kommit fram till att det som fungerade bäst var meddelanden som påminde personer om en redan inbokad tid och som var formulerade på ett sakligt och korrekt språk som förväntas av en vårdgivare.
Doktoranden Jon Bogard, som deltog i studien, har enligt The New York Times sagt att klistermärken och knappar med vaccinationsbudskap kan vara en bättre motivation eftersom det kan få människor att känna att de är del av ett större socialt sammanhang.