Weed vid Mount Shastas fot har i årtionden fått stå ut med skämtsamma gliringar och ständigt behövt förklara att staden fått sitt namn från en lokal timmerprofil från 1800-talet – och inte på grund av att invånarna hyser någon särskild förkärlek för att röka på. Länge stod man emot de frekventa förslagen om att utnyttja namnet i marknadsföringssyfte och tillåta försäljning av marijuana där.
– Jag ville inte ha hit en massa flummare som skulle sitta utanför butiken och röka på, säger ex-frisören Sue Tavalero, numera Weeds borgmästare, till The New York Times.
Har svängt
Men tiderna förändras. För tre år sedan gav Weeds kommunfullmäktige grönt ljus till en butik att sälja marijuana för medicinskt bruk. Förra året öppnade ännu en cannabisbutik och i höstas godkände kommunstyret en anläggning med kapacitet att odla 150 000 plantor i utkanten av staden.
Kursändringen märks också i stadens souvenirbutiker. Där kan hugade turister botanisera bland allt från kylskåpsmagneter till muggar och lägga vantarna på tröjor från det påhittade "University of Weed – en plats för hög utbildning".
1996 blev Kalifornien första delstat i USA att legalisera användningen av cannabis för medicinskt bruk och 2018 blev det även lagligt att sälja för privat bruk. Men städerna kan själva bestämma om de vill tillåta försäljning i särskilda butiker – och många mer konservativa platser i Kalifornien säger fortfarande nej.
Entreprenören Raymond Strack, som står bakom planerna på den storskaliga odlingen i Weed, menar att det fortfarande finns invånare som ser cannabis som "djävulens sallad". Men de är numera ganska svåra att hitta i staden – vars 2 700 invånare har en medianlön som ligger under hälften av vad som är genomsnittet i Kalifornien.
Hellre solrosor
Många Weedbor som tidigare har varit skeptiska till stadens nya gröna profil uppger att de har låtit sig övertygas av de ekonomiska imperativen. Den pensionerade läraren Donna Winger beskriver sig själv som en av de invånare som har svängt i frågan om huruvida cannabis kan hjälpa till att marknadsföra staden och därmed dra in välkomna dollar.
– Ärligt talat hade jag hellre sett att vi hade en solros- eller citronpajsfestival. Men hittills har vi har inte snubblat över något sådant alternativ, säger hon till The New York Times.