Indien är den största marknaden för både Facebook och meddelandetjänsten Whatsapp, som ägs av Facebook, sett till antalet användare.
I en intern undersökning från juli 2020 konstateras en väldigt stor ökning av andelen hatfullt innehåll – i form av ryktesspridning och uppmuntran till våld – från december 2019 och framåt på Whatsapp.
Under 2020 larmade fler än 40 olika medborgarrättsorganisationer om att Facebook har misslyckats med att stoppa potentiellt farligt innehåll, som riskerar att elda på konflikter mellan hinduer och muslimer i landet.
Läckta dokument visar att den absoluta majoriteten av företagets budget för att bekämpa den typen av innehåll går till USA, trots att mindre än 10 procent av Facebooks globala användare bor i landet.
I dokumenten framgår att Facebook inte hade tillräckliga resurser på plats för att stoppa innehållet.
En talesperson för Facebook säger att andelen hatfullt innehåll som användare utsätts för har halverats under 2021.
– Vi har gjort betydande investeringar i teknik för att hitta hatfullt innehåll i flera olika språk, bland annat hindi och bengali, säger talespersonen.