Monumental oljekatastrof avvärjd i Röda havet

Ett spökskepp fyllt av olja hotade hela Röda havet. Tankfartyget övergavs när inbördeskriget förlamade Jemen 2015. Först efter åtta år kunde FN meddela att den skadliga lasten från den rostande båten hade bärgats.

Oljetankern FSO Safer har slutligen tömts på olja.

Oljetankern FSO Safer har slutligen tömts på olja.

Foto: Osamah Abdulrahman/AP/TT

Jemen2023-08-11 17:59

– Det är extremt goda nyheter. Vi har undvikit en miljökatastrof av monumentala mått. Tillsammans med andra givare och med FN i spetsen har vi kunnat ro detta i hamn, säger biståndschef Maria Selin på svenska ambassaden i Amman på fredagen.

Fartyget FSO Safer innehöll omkring 1,1 miljoner ton fat olja. Det motsvarar omkring 228 miljoner liter olja som riskerade att flyta ut i naturkänsliga Röda havet.

– Det hade varit en katastrof för Jemen och dess invånare, säger Selin men konstaterar att även det marina området skulle ha skadats rejält. Dessutom skulle sjöfart och handel i regionen direkt påverkats, med möjliga globala konsekvenser.

Svår insamling

Men det har inte varit lätt för FN att samla in omkring 145 miljoner dollar – närmare 1,6 miljarder kronor – som saneringen har kostat. Sverige har bidragit med 50 miljoner kronor genom utrikesdepartementet och biståndsmyndigheten Sida.

Fortfarande saknas dessutom omkring 200 miljoner kronor.

Men trots svårigheterna hyllas insatsen internationellt, och FN:s generalsekreterare António Guterres uttryckte stor lättnad:

"Det kunde ha inneburit en gigantisk miljö- och humanitär katastrof", sade han i ett uttalande.

Den ansvarige på FN-organet UNDP, Achim Steiner, sade att man undvikit "en tickande tidsbomb".

Bogsera bort

Fortfarande måste området kring oljetankern saneras, och det rostiga skeppet som i sig är en miljöfara ska bogseras bort.

– FN lyckades få till insatsen genom att få de stridande parterna i Jemen att enas. Det var många förhandlingar som pågick under ett par års tid, säger Maria Selin.

FSO Safer har legat för ankar utanför staden al-Hudaydah sedan 1980-talet, där den fungerat som ett flytande lager. Men striderna mellan parterna i det utdragna inbördeskriget i Jemen innebar att fartyget blev ett spökskepp som ingen tog ansvar för.

En katastrof hade dessutom inneburit att Jemens viktiga hamn i al-Hudaydah hade förstörts av oljespillet.

– Hamnen är i princip den enda fungerande i landet för att nå miljoner utsatta i Jemen med nödhjälp, säger Maria Selin.

Rättad: I en tidigare version av texten fanns en felaktighet om biståndschef Maria Selins stationering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!