Upp till 750 människor kan ha befunnit sig på båten som nyligen sjönk i Joniska havet, utanför Greklands kust. Endast 104 personer har räddats.
De flesta ombord kom från Syrien, Egypten och Pakistan. Det är migrantgrupper som vanligtvis har tagit sig till europeiska länder genom Turkiet, Grekland och Balkan, förklarar Flavio di Giacomo, talesperson för IOM.
"Erbjuda alternativ"
Men när de säkrare rutterna blir färre väljer migranterna en annan väg till Europa, även om den är farligare:
– Om man inte börjar erbjuda alternativ kommer människor alltid att förlita sig på smugglare och människohandlare som riskerar deras liv, säger Flavio di Giacomo.
Enligt FN-organets beräkningar har över 1 000 personer omkommit i år redan innan den senaste båtolyckan. De verkliga dödssiffrorna, bedömer IOM, är troligtvis mycket högre.
– De här båtarna är mycket gamla, klena, sjöodugliga och överlastade med människor. I själva verket måste alla dessa båtar, enligt havsrätten, betraktas som olämpliga att färdas med. De måste betraktas som båtar i nöd.
"Låter dem drunkna"
Även Francesco Creazzo, talesperson för hjälporganisationen SOS Méditerranée, anser att Europa måste göra mer.
Enligt honom är civil räddningstjänst en plikt, inte bara på ett lagligt plan enligt internationell rätt – utan även på ett moraliskt plan.
– Den gemensamma nämnaren är att Europa försöker att stoppa människor från att migrera till Europa genom att låta dem drunkna, säger han.
Det största problemet är bristen på statliga hjälpinsatser, anser Creazzo. Båtarna i sjönöd på Medelhavet behandlas som ett polisiärt ärende i stället för ett sök- och hjälpärende.
Det är därför EU:s gränsorgan Frontex bevakar kusterna och inte ländernas räddningsmyndigheter, framhåller han.
– De politiska partierna kan diskutera migration och omfördelning av människor som anländer. Men att låta människor drunkna i havet för att avskräcka dem från att göra resan är inte ett alternativ.