– Vi kan göra väldigt, väldigt lite tyvärr. Och det är viktigt att vara tydlig med det, säger Svante Liljegren, chef på UD:s konsulära enhet.
UD kan hålla viss telefonkontakt med personerna men situationen är väldigt svår. Det enda tänkbara sättet att lämna landremsan är genom gränsövergången Rafah till Egypten, enligt Liljegren. Och den övergången har endast öppnats för vissa lastbilskonvojer med humanitär hjälp.
– Vi har under många års tid nu signalerat, åk inte dit för det är en riskabel plats att finnas på, säger han.
Avrådan i tio års tid
Reseavrådan har gällt i tio års tid. Däremot har inte UD avrått svenskar från att lämna området.
– Det är helt enkelt för att det inte går att lämna Gaza, det är inte vi som äger gränskontrollerna och vi har inget inflytande över hur de öppnas eller stängs. Därför har vi inte, enligt mitt tycke, valt att ge den felaktiga rekommendationen, säger Svante Liljegren.
– Det skapar en felaktig förväntan om att vi kan hjälpa till.
På Västbanken finns omkring 30–40 svenskar som vill lämna men som kan ha svårt att göra det.
Samtidigt befinner sig över 2 000 svenskar i Libanon just nu och risken finns att konflikten mellan Israel och Hamas eskalerar. Det finns flera planer för hur svenskar ska kunna evakueras från Libanon, säger Liljegren. Framför allt skulle en evakuering i sådana fall behöva ske sjövägen, tror han.
SAS trafikerar Libanon
– Risken är konkret att konflikten sprider sig, det går inte att utesluta att det sker, då försöker vi ligga steget före. Vi uppmanar svenskar att lämna Libanon, det betyder åk inte dit. Och är du på plats, åk därifrån. Det är en farlig plats att vara på, det kan finnas risk för livet.
UD uppmanar sedan den 19 oktober alla svenskar i Libanon att lämna landet. Flera flygbolag, som till exempel SAS, trafikerar landet.
– Jag noterar ändå att i förra veckan har det gått ned fulla maskiner till Libanon, och på ren svenska så gör det vårt uppdrag svårare. Men vi har en bra dialog med resebranschen. En rak och ärlig dialog, säger Liljegren.