Området, kallat ULEZ (Ultra Low Emissions Zone), infördes 2019, men då bara i en väldigt liten del av centralaste London. Nu blir det nästan 20 gånger större, och täcker hela staden ut till den ringvägen North/South Circular. Det innebär "renare luft för miljoner Londonbor", skriver borgmästaren Sadiq Khan på Twitter.
Den som vill köra en äldre bensin- eller dieselbil i ULEZ måste betala 12:50 pund varje dag. I kombination med trängselskatten à 15 pund innebär det en extrakostnad på 325 kronor per dag för sådana bilar.
Transportmyndigheten TFL meddelar att som tumregel behöver en bensinbil vara nyare än 2005 för att slippa ULEZ-avgiften, en diesel får vara högst cirka fem år gammal.
De som har nyare och ofta dyrare fordon – som elbilar – slipper avgiften. Men Khan säger att han har svar på tal till de som invänder att åtgärderna drabbar ekonomiskt utsatta.
– Vem lider värst av giftig luft? Jo, de fattigaste Londonborna, säger han till BBC.
– 6 av 10 personer i det nya ULEZ-området äger ingen bil.
Enligt borgmästarens stab är ULEZ den största miljözonen av denna typ i Europa. Ett liknande regelverk finns förberett i Sverige, under namnet miljözon 3, men ingen kommun har ännu infört någon sådan.