Konstanta trafikinfarkter, centralt belägna industrier och en explosiv befolkningsutveckling. Kairo är en av världens smutsigaste och mest tätbefolkade huvudstäder.
Om några år kan den brokiga metropolen vid Nilens strand få andrum – det är åtminstone den hårdföre och auktoritäre presidenten Abd al-Fattah al-Sisis plan. Då väntas nämligen Egyptens "nya administrativa huvudstad" (NAC) stå färdig.
Skyskrapor och gigantisk park
Med Afrikas högsta skyskrapa, ett nytt presidentpalats och parlament och en gigantisk park som planeras bli dubbelt så stor som Central Park i New York ska ökenstaden locka folk från det överbefolkade Kairo.
Omkring 6,5 miljoner människor ska flytta till den nya huvudstaden, enligt regeringens planer. Namnet är ännu inte bestämt, men ett av förslagen som diskuterats är "Wedian", efter pluralformen av det arabiska ordet för dal.
– Varje ledare vill bygga sin egen pyramid. Något monumentalt, som blir kvar i många generationer. Ur det perspektivet kan ett så här galet projekt framstå som rimligt, säger Dalia Abdelhady, docent i sociologi på Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds universitet, till TT.
Träd fälls, vägar byggs
En ny storstad mitt ute i ingenstans kräver ny infrastruktur. Därför har nya vägar börjat byggas, många av dem rätt igenom den historiska Kairostadsdelen Heliopolis, som grundlades 1906 av den belgiske industrimagnaten och hobbyegyptologen Édouard Empain. Området kännetecknas av trädkantade gator och europeiskinspirerade kaféer, men sedan en tid tillbaka även av stora brobyggen, som både har fört med sig skövling av växtlighet och försämrad boendemiljö för invånarna.
Många oroar sig för att stadens gröna lunga ska gå förlorad. En professor i statsplanering på Kairos universitet har kallat omgörningen av Heliopolis "ett sabotage" och i sociala medier lägger aktivistgrupper ut före- och efterbilder på gator där träd har fällts för att ge rum åt vägar.
– Heliopolis byggdes för fotgängare, inte för bilar, säger invånaren Alia Kassim upprört till nyhetsbyrån AFP.
Hoppas på andrum
Kairos trafikstockningar och föroreningar är dock högst verkliga. al-Sisi och hans anhängare hoppas att den nya huvudstaden ska ge andrum åt Nilmetropolen, som med jämna mellanrum hamnar högt upp på listor över världens mest förorenade städer.
Pengarna kommer till stor del från Kina, sedan flera investerare från bland annat Förenade arabemiraten har dragit sig ur, enligt nyhetsbyrån Reuters.
Samtidigt är det svårt att komma ifrån att NAC först och främst är ett prestigeprojekt för al-Sisi, enligt Dalia Abdelhady.
– Officiellt säger man att det handlar om att få bukt med trängseln, men Kairo är en tjugomiljonersstad. Visst, några kanske flyttar, men det är bara rika som kommer att ha råd och de flesta med pengar har redan flyttat ut från historiska Kairo till förorterna, säger hon.
Vill flytta fokus
En annan aspekt är att den nya regimen fortfarande ser Kairo i ljuset av hibiskusrevolutionen 2011, då huvudstaden blev ett centrum för proteströrelsen som ledde fram till presidenten Hosni Mubaraks fall. Den nya huvudstaden är ett sätt för al-Sisi att ta ifrån Kairo något av dess tyngd och samtidigt flytta fokus till ett nytt stort projekt, tror Abdelhady.
– Kairo har visat sig vara ett hot mot de styrande och minnet av Tahrirtorget lever fortfarande, säger hon.