Ett kryssningsbolag lockar med helikopterturer över ögruppen och turer med en miniubåt för att få en insikt i det marina livet i Arktis. Men av det blir det inget, även om man betalar biljetten som uppges kosta 13 300 euro för tolv dagars kryssning.
När bolaget ansökt om rättigheter för utflykterna säger sysselmesteren – den norska regeringens högsta representant på ögruppen och tidigare känd som sysselmannen – nämligen nej.
124 000 kom 2019
"Sysselmesteren kommer inte godkänna ubåtar vid Svalbard", står det i svaret som tidningen Barents Oberver läst. Och i en interjvu med tidningen gör sysselmesteren Lars Fause de kryssningssugna än mer besvikna:
– Sightseeing med flyg, inklusive helikoptrar, kommer inte att tillåtas inom ögruppens vatten och över land.
I augusti kom beskedet att kryssningsfartyg som vill lägga till på Svalbard får ha som högst 200 passagerare, och de får bara gå i land vid specifikt anvisade platser.
Under 2019 steg enligt miljödepartementet 124 000 turister i land på Svalbard, en kraftig ökning från de 29 600 som kom år 1996. I fjol var siffran 1 786, men efter pandemin tros turismen ta fart igen.
Fler skärpta regler
Den globala uppvärmningen går ungefär dubbelt så snabbt i Arktis som i resten av världen. Och kring Svalbard går den allra snabbast.
Miljödepartementet vill därför skärpa reglerna ytterligare, och har lagt fram förslag som bland annat skulle innebära att det inte blir tillåtet att medvetet vistas inom 500 meter från en isbjörn och att drönare förbjuds över flera områden. Vidare ska motortrafik på isar och vatten begränsas, i omfattning och hastighet.
– Dagens regler är inte anpassade för den ökade turism som vi har sett. När den åter ökar efter pandemin är det viktigt att se till att reglerna skyddar den alltmer hotade arktiska miljön, säger Ellen Hambro, chef för statliga miljödirektoratet i ett uttalande.