Kontraktet med leverantören av NH90-helikoptrar sägs upp och helikoptrarna tas ur bruk med omedelbar verkan, säger försvarsminister Bjørn Arild Gram på en pressträff under fredagen.
– Vi har nu genomfört en grundlig värdering av om det är möjligt att få en reell operativ nytta av NH90 genom att genomföra ytterligare åtgärder från försvarssektorn. Slutsatsen var negativ, säger Bjørn Arild Gram.
"Saknar viktig utrustning"
Chefen för försvarsmateriel, Gro Jære, lyfter fram fyra anledningar till att kontraktet hävs: Förseningar, att antal fel i förhållande till flygtimmar långt överstiger det väntade, tidskrävande underhåll och så pass försenade leveranser att vissa system har gått ur produktion.
– Konsekvensen av de här fyra förhållandena är att vi idag har färre helikoptrar än vi skulle ha haft. De vi har flyger för lite, och flera av dem saknar viktig utrustning. Dessutom står vi utan en plan från leverantören som vi har litat på skulle lösa problemen, säger Gro Jære på pressträffen.
– Då hamnar vi tyvärr i en situation där ett hävande av kontraktet är det enda försvarbara alternativet.
Norska staten kräver fem miljarder norska kronor tillbaka som man hittills betalat för helikoptrarna.
"Extremt besviken"
Leverantören NH Industries (Nato Helicopter Industries) anser att upphävandet av avtalet är juridiskt grundlöst.
"NH Industries är extremt besviket över beslutet från det norska försvarsdepartementet och avvisar anklagelserna mot NH90 och företaget", skriver bolaget i ett uttalande.
Försvarsdepartementet beslutade 2001 att man skulle köpa 14 NH90-helikoptrar från företaget. De skulle användas till kustbevakningen och till norska marinen och leveransen skulle ske mellan 2005 och 2008 men blev väldigt försenad.
2018 hade försvaret endast tagit emot åtta av dem, varav sex då endast kunde användas till träning. I början av 2022 saknades fortfarande en av de 14 beställda helikoptrarna.