Beirut kokar av ilska och misstro. Hur kommer det sig att en sådan stor mängd ammoniumnitrat förvarades i en lagerlokal i över sex års tid, utan tillräckliga säkerhetsåtgärder – trots att shopping- och nattlivsdistrikt ligger bara några minuter bort?
De bakomliggande orsakerna till explosionen utreds fortfarande. Men enligt Libanons regering skedde den förödande olyckan när 2 750 ton ammoniumnitrat antändes och exploderade. Myndigheterna har inte sagt något officiellt om varifrån ammoniumnitratet kom, men samma mängd av ämnet kom till Beirut i november 2013, ombord på det moldaviskflaggade fraktfartyget MV Rhosus.
På väg till Beira
Fartyget gav sig av från Batuma i Georgien i september 2013 och var på väg till Beira i Moçambique. I lasten fanns ammoniumnitratet, som vanligtvis formas till granulat eller pellets och kan användas som konstgödsel men också som del i sprängämnen i gruv- och byggindustri. Det har också använts i bomber. Enligt medieuppgifter skulle lasten vidare till en sprängämnestillverkare.
Hamnmyndigheten i Beira har dock sagt att man inte hade kännedom om att fartyget var på väg, men vanligtvis får sådan information omkring 15 dagar innan ett fartygs ankomst.
Men Rhosus fick tekniska problem i östra Medelhavet och tvingades lägga till i Beirut den 20 november 2013, enligt den libanesiska advokatbyrån Baroudi & Associates som har representerat besättningen. Och sjödatatjänsten Marine Traffic bekräftar uppgifterna att fartyget aldrig kom längre än så.
"När fartyget hade inspekterats fick det inte segla vidare" har Baroudi & Associates tidigare skrivit.
Juridisk dispyt
Kaptenen Boris Prokosjev hävdar att Rhosus läckte men var sjödugligt och att dess ägare skickade fartyget till Beirut för att hämta ytterligare last, rapporterar nyhetsbyrån Reuters som har pratat med Prokosjev. När fartyget blev fast i hamnen skickades större delen av besättningen hem men kaptenen och ett par andra personer tvingades tillbringa flera månader ombord sedan en långdragen juridisk dispyt inletts kring Rhosus. De fick tillåtelse att lämna fartyget först i september 2014.
– Lasten var högexplosiv. Det var därför den förvarades ombord medan vi var där. Ammoniumnitratet var högkoncentrerat, säger Prokosjev till Reuters.
– Jag är ledsen för de drabbades skull. Men lokala myndigheter borde straffas. De brydde sig inte om lasten överhuvudtaget.
Ammoniumnitratet hamnade till slut i Hangar 12, den lagerlokal som sprängdes i luften i tisdags. I uttalandet från 2015 skriver Baroudi & Associates att "på grund av riskerna med att behålla ammoniumnitratet ombord på fartyget flyttade hamnmyndigheterna lasten till hamnens lager. Fartyget och lasten befinner sig fortfarande i hamnen i väntan på auktion och/eller korrekt bortförande".
Rhosus sjönk senare på grund av skador på fartyget.
Flera varningar
Med tiden ska det ha börjat lukta konstigt kring lagerlokalen. Det gjorde att säkerhetspersonal inledde en undersökning förra året och kom fram till att de "farliga" kemikalierna behövde avlägsnas, enligt nyhetsbyrån AFP. De påpekade också att väggarna behövde repareras och det arbetet inleddes först tidigare den här veckan, vilket har fått vissa att spekulera i att det orsakade explosionen.
Chefer för hamnen och tullen hävdar att de och andra tjänstemän flera gånger har varnat rättsväsendet för faran med att förvara ammoniumnitratet i lagerlokalen. Det cirkulerar flera dokument som tycks visa att flera brev skickades mellan 2014 och 2017, med varningar och vädjanden om att lasten skulle flyttas.
President Michel Aoun har kallat misslyckandet med att ta hand om Rhosus last oacceptabelt och har lovat att de ansvariga ska straffas.