Under sex års tid hade 2 750 ton ammoniumnitrat förvarats utan tillräckliga skyddsåtgärder i hamnen, vilket var orsaken till tisdagens explosion, enligt Libanons myndigheter.
Ammoniumnitrat, ett salt som framställs ur ammoniak och salpetersyra, har två användningsområden, förklarar Henric Östmark, forskningschef för energetiska material på FOI.
Dels används det vid konstgödsling, bland annat i Sverige, dels i sprängämnestillverkning.
– Då har man nästan ren ammoniumnitrat, som sedan normalt späs ut med dieselolja eller någon annan typ av bränsle, då får man ett sprängämne, säger han.
Galvestone 1947
Och att det rörde sig om just någon form av ammoniumnitrat är troligt, anser han.
– Men om det är konstgödning eller ammoniumnitrat som av misstag har blandats med något annat, eller om det är ammoniumnitrat i form av sprängämnen är svårare att säga.
Han nämner olyckan i Galvestone i Texas 1947, då nära 600 personer dog i en explosion innefattande ammoniumnitrat, men där det först brann i över en timme. I Beirut verkar händelseförloppet har varit betydligt snabbare, vilket indikerar att något annat än en brand måste ha triggat explosionen, säger Henric Östmark.
– Tittar man på filmer från Beirut, bild för bild, så ser man hur det flashar upp ljusblixtar i branden, precis innan explosionen. Det skulle kunna indikera att vi har ett antal explosioner i branden som triggar i gång den (stora explosionen), vilket skulle göra det snabba förloppet rimligare.
TT: Vad skulle det kunna vara?
– Initialt talade man om fyrverkeriet, men det kan handla om exempelvis beslag av gammal ammunition. Men det är väldigt svårt att spekulera i.
Lärdomar för Sverige
Många fönster blåstes ut i samband med explosionen och förödelsen i Beirut är omfattade även långt bort från explosionsplatsen. Men den rök som bildas av ammoniumnitrat, som kan vara skadlig, borde nu ha försvunnit.
– När ammoniumnitrat sönderfaller leder det till nitrösa gaser, som är rödbruna. Men de borde ha blåst bort vi det här laget. Men om det fortfarande finns bränder på platsen kan det leda till giftiga gaser, säger Henric Östmark.
Om man nu efter olyckan tillåts undersöka det hela ordentligt så borde man kunna få klara svar över vad det var som inträffade, vilket är mycket viktigt, säger Östmark.
– Man måste ta lärdom av det. Vi har ju också tiotusentals ton med ammoniumnitrat i Sverige och runtom i världen, så det är viktigt att få svar på hur det kunde ske.