Inte nog med att amerikanska restauranger har tampats med nedstängningar och osäkra arbetsvillkor för sina anställda under covidpandemin. Nu befinner de sig också mitt i en nationell ketchupkris.
Redan förra sommaren rapporterades om brist på det flytande röda guldet, sedan smittskyddsmyndigheten CDC avrått från sittande middagar på restaurang och i stället uppmuntrade mer smittovänliga alternativ som hämtmat.
Dyrare sås
I och med det har ketchupflaskorna spelat ut sin roll, samtidigt som efterfrågan på engångsförpackningar har exploderat. Priset på de små paketen rapporteras ha gått upp med 13 procent sedan januari förra året och ketchupjätten Heinz har inte hunnit med i svängarna.
För restaurangägaren Chris Fuselier i Denver har arbetsdagarna förvandlats till en kamp för att locka kunder – och hitta ketchup. Det har gått så långt att han plockar på sig förpackningar när han besöker snabbmatskedjor och tar med dem till sin sportbar.
– Om du hade frågat mig för 18 månader sedan om jag skulle oroa mig för ketchupbrist hade jag trott att du var galen, säger han till CNN.
Andra restauranger försöker hitta lösningar som att hälla upp såsen i små koppar eller genomsöka stormarknader i jakt på andrahandsalternativ.
Tusentals ton
Ketchup är en av hörnstenarna i USA:s matkultur. Den söta tomatsåsen är det mest populära flytande tillbehöret på restaurangborden och förra året såldes omkring 300 000 ton till matställen i USA, enligt analysföretaget Euromonitor. Ännu mer äts hemma och 2020 översteg ketchupförsäljningen i butikerna en miljard dollar, en ökning med 15 procent jämfört med året innan, enligt Euromonitor.
Heinz står för nästan 70 procent av USA:s sammanlagda ketchupproduktion. Företaget har vidtagit åtgärder men meddelade nyligen att efterfrågan på små engångsförpackningar fortfarande överstiger tillgången.
Företaget hoppas dock kunna öka produktionen med 25 procent och tillverka 12 miljarder påsar ketchup på ett år. Dessutom har Heinz utvecklat en behållare som ska kunna servera tomatsåsen till sittande gäster utan att de behöver röra vid den.
Desperat jakt
Men det är inte bara restauranger som har fått sadla om till hämtmatställen som kämpar. Till och med snabbmatskedjor som är vana att jobba med engångsförpackningar är drabbade.
Long John Silver’s, som har nästan 700 restauranger med friterad fisk i fokus, försöker hitta nya leverantörer och uppger att man har lagt omkring en halv miljon dollar extra på de små såspaketen som är dyrare än ketchup i bulk.
– Alla där ute försöker få tag i ketchup, säger marknadschefen Stephanie Mattingly till The Wall Street Journal som var först med att rapportera om krisen.