Gång på gång har det påpekats att tiden snart rinner ut för samtalen om handel, fiske och andra samarbeten mellan EU och Storbritannien efter brexit.
Oktober var länge målet, för att garanterat hinna införa de nya villkoren till den 1 januari 2021, då Storbritanniens nuvarande övergångsregler löper ut. Om inget avtal var färdigt till den 15 oktober ansåg brittiske premiärministern Boris Johnson att man lika gärna kunde ge upp.
Fast det datumet kom och gick utan varken genombrott eller sammanbrott – liksom nästa mål att avsluta allt före månadsskiftet oktober/november, eller i mitten av november, eller slutet.
Och nu är det december.
Samtal pågår
Förhandlingarna pågår fortfarande, med fortsatt hoppfulla uttalanden från båda sidor.
– Jag vill väldigt gärna ha en uppgörelse och jag tror att vi kan nå en, sade Michael Gove, brexitansvarig i London-regeringen, till brittiska ITV i tisdags.
– Det finns en landningsbana för en överenskommelse. Nu är det verkligen på sluttampen om vi ska nå en överenskommelse den här veckan, sade Irlands premiärminister Micheál Martin samtidigt till tidningen The Irish Times.
I samma andetag påpekar båda sidor ändå att oenigheterna består och man inte är redo att gå med på vad som helst.
"Chicken race"
Samtidigt växer kraven på ordentliga förberedelser för ett avtalslöst läge. Belgiens och Nederländernas premiärministrar tog specifikt upp frågan vid EU-ledarnas senaste webbtoppmöte.
Tills vidare har EU-kommissionen ändå is i magen. Ingen vill öppet börja tala om vilka nödåtgärder man vill ha, så länge som man fortfarande hoppas på ett avtal som omfattar allt.
EU-sidan har varit tydlig med att man inte vill vara den som lämnar förhandlingsbordet först, utan att man fortsätter prata så länge som Storbritannien vill det.
Resultatet har blivit ett sorts chicken race, där ännu ingen vill vika.
Flygen stoppas?
Om inget avtal kan nås blir konsekvenserna stora på framför allt handels- och transportområdet.
För resandet kan nyårsdagen bli dramatisk, med flygplan som inte längre har rätt att landa och fullt stopp i tunneln under Engelska kanalen.
EU-kommissionen räknar ändå med att i så fall hinna ta fram tillfälliga avtal för att undvika alltför stora problem.
– Om beredskapsåtgärder behövs kommer de att vara begränsade till de väldigt speciella omständigheter som råder och kommer att antas i tillräcklig tid för att vi ska vara förberedda till den 1 januari, lovade brexittalesmannen Daniel Ferrie i måndags.
Tullar och moms
För handelns del handlar det snarare om att den som handlar med Storbritannien måste förbereda sig själv.
Rejält mycket mer administration är att vänta när brittiska tillstånd inte längre automatiskt gäller i EU och varor i stället räknas som kommande från "tredje land", med andra krav på tullar och momssatser.
– Det är lättare för de stora företagen att förbereda sig, men här är viktigt också att små- och medelstora företag som har handel med Storbritannien är förberedda om det tyvärr inte blir en ordnad lösning, konstaterar finansminister Magdalena Andersson (S).
Andra områden som påverkas direkt blir exempelvis fisket där EU-båtar inte längre får rätt att fiska i brittiska vatten från den 1 januari om inget avtal nås.