"I dag avslutar regeringen franchise-systemet för järnvägarna efter 24 år, ett första steg mot att sammanföra Storbritanniens splittrade rälsnät igen", heter det på regeringens sajt.
Systemet innebär att även om själva järnvägarna förblivit statliga sköts tågtrafiken av privata operatörer. Det har lett till en svåröverskådlig flora av linjer, biljetter och frågor om vem som ansvarar för vad.
Under pandemin har kritiken fokuserat på att operatörerna trots stora subventioner kraftigt dragit ner på turtätheten. Antalet resande är ju mindre, men de som ändå måste resa klagar på att det ofta är trångt på tågen eftersom det finns färre platser.
Nu uppdateras systemet med ett slags nödkontrakt, kallade Erma (Emergency Recovery Management Agreements), inför mer grundläggande förändringar som kommer senare. Bland annat måste operatörerna "koordinera bättre med varandra och driva ner överdrivna kapitalkostnader", och regeringens uttalande fortsätter med att "avsikten är att operatörerna ska köra nästan full trafik för att säkerställa tillräckligt med utrymme".
Många britter längtar tillbaka till tiden då hela systemet var statligt, men det är ännu oklart hur den slutgiltiga reformeringen ska se ut. Keith Williams, chef för Royal Mail, fick 2018 uppdraget att föreslå ett nytt system.