Det har gått tolv år sedan Danmark och Tyskland skrev under avtalet om en fast förbindelse från den danska ön Lolland till tyska Fehmarn. Det ska innebära att tåg och bilar kan rulla nonstop, utan färjor, raka vägen söderut från Köpenhamn till Lübeck och Hamburg.
Förra året gav tyska myndigheter grönt ljus, så att arbetet skulle kunna börja. Men bland andra rederiet Scandlines har överklagat så långt det bara går, och på tisdagen tar Högsta förvaltningsdomstolen i Leipzig upp frågan.
Sandbankar i fara
Rederiet vill fortsätta köra färjor längs samma rutt som tunneln ska gå även i framtiden, men tycker att de nya anslutningsvägarna blir för dåliga.
– Särskilt stora lastbilar kommer att få svårt att komma ner till oss i hamnen i Puttgarden, det gör det svårt för oss att konkurrera, säger Scandlines-chefen Søren Poulsgaard Jensen till nyhetsbyrån Ritzau.
Bland de klagande finns också miljöorganisationen Nabu, som befarar att rev och sandbankar är i fara. I sanden trivs bland annat fisk, sälar och tumlare.
Före årets slut
Danska myndigheter betvivlar inte att projektet blir av. Det är mer en fråga om när och hur den tyska byggstarten kan ske. Transportdepartementet i Köpenhamn tror att domstolen i Leipzig kommer att kräva vissa justeringar, men att arbetet på tyska sidan kan inledas sommaren 2022. I så fall kan den senaste tidsplanen, med trafikstart 2029, fortfarande hålla.
– Vi är beroende av att få grönt ljus från domstolen i Leipzig, innan vi kommer i gång på tyska sidan, så vi glädjer oss åt att få detta avslutat, säger Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef på byggföretaget Femern A/S, till Ritzau.
Förvaltningsdomstolen väntas komma med sitt utslag före årets slut.