Johnson: Ni kan fortsätta handla

Omkring 10 000 lastbilar rör sig varje dag mellan Dover och Calais. Nu varnar branschföreträdare för att de virusrelaterade gränsrestriktionerna kan orsaka störningar i livsmedelsförsörjningen i Storbritannien. –Alla kan fortsätta att handla, säger premiärminister Boris Johnson lugnande.

Lastbilar köar till hamnen i Dover den 11 december. Arkivbild.

Lastbilar köar till hamnen i Dover den 11 december. Arkivbild.

Foto: Frank Augstein/AP/TT

Resa2020-12-21 09:50

Frankrike beslutade i söndags att stoppa alla lastbilar från Storbritannien i 48 timmar med anledning av spridningen av det muterade coronaviruset. Hamnen i franska Calais har stängt för all passagerartrafik – men oledsagat gods, alltså containrar och liknande som lastas på färjor utan medföljande chaufför, släpps fortfarande fram.

Beslutet att stoppa lastbilstrafiken kan få "förödande effekt" för leveransen av livsmedel och andra konsumtionsvaror till Storbritannien, varnar branschföreträdare.

Premiärminister Boris Johnson meddelar att det kan komma att uppstå förseningar av leveranser, men att det inte finns någon anledning till oro.

– Förseningarna gäller bara en liten procentandel av livsmedel som kommer till Storbritannien, medan brittiska snabbköp sagt att leveranskedjorna är starka och robusta, så alla kan fortsätta att handla, säger han vid en presskonferens på måndagen.

Johnson tillägger att han pratat med Frankrikes president Emmanuel Macron för att "reda ut" saken, skriver nyhetsbyrån AFP.

Tusentals lastbilar

Även om det inte råder något förbud i den andra riktningen är många av de omkring 10 000 lastbilar som varje dag korsar Engelska kanalen genom kanaltunneln och via hamnen i Dover tomma. Många åker för att hämta färskvaror som till exempel brysselkål och blomkål från stora distributionscentraler i norra Frankrike och Belgien.

Hamnen i Dover har nu stängt för trafik från Storbritannien på grund av de franska gränsrestriktionerna. Gods som kommer från Frankrike kommer dock att släppas igenom, men det finns oro för att lastbilschaufförer inte kommer att göra resan av rädsla för att bli fast i Storbritannien.

Julbordet hotat

Storbritanniens transportminister Grant Shapps ber såväl allmänhet som godstransportörer att inte resa till hamnar i Kent, där Dover ligger, eftersom "omfattande störningar" väntas i området.

Trots Johnsons lugnande ord varnar branschen för att restriktionerna kan innebära avbrott i viss livsmedelsförsörjning inför julen liksom svårigheter att möta efterfrågan på brittiska varor i resten av Europa.

– Avstängningen av ledsagad godstrafik från Storbritannien till Frankrike har potential att orsaka allvarliga störningar i julleveranser av färsk mat i Storbritannien samt i exporten av brittisk mat och dryck, säger Ian Wright, chef för medlemsorganisationen The Food and Drink Federation, till brittiska BBC.

– Lastbilschaufförer från kontinenten kommer inte att resa hit om de är rädda för att bli strandsatta.

Varnar och lugnar

Rod McKenzie, policychef vid vägtransportbranschorganisationen Road Haulage Association, menar att "förödande effekter" på leveranskedjan är att vänta – även om det bara handlar på ett stopp på 48 timmar.

– De senaste dagarna har vi sett långa köer på båda sidor av kanalen på grund av brexitlagring och julruschen och nu innebär gränsstängningarna att allt kommer att påverkas, säger han till The Guardian.

– Vi är beroende av transporterna över sundet för våra dagliga leveranser. Vi pratar om allt: fabrikskomponenter, färska och frysta grönsaker och julleveranser.

Lobbygruppen Logistics UK manar dock, liksom Johnson, de brittiska julhandlarna till lugn. Organisationen uppger att den upprätthåller nära kontakt med den brittiska regeringen för att säkerställa att leveranser av färska produkter är tillgängliga under julen och det nya året, skriver BBC.

Fakta: Eurotunneln

Eurotunneln/Kanaltunneln är en fem mil lång järnvägstunnel under Engelska kanalen mellan Calais/Coquelles i Frankrike och Folkestone i England.

Den togs i bruk 1994.

Eurotunneln består egentligen av tre tunnlar. Tågtrafiken har en tunnel i vardera riktning och dessutom finns en servicetunnel. Biltransporten ombesörjs med speciella skytteltåg som rymmer 200 personbilar och avgår från de stora terminalerna i Coquelles och Folkestone.

Källa: Nationalencyklopedin

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!