För drygt tio år sedan lånade hon 1,5 miljon av banken och köpte en biljett till rymden. När miljardären Richard Branson i söndags nådde atmosfärens yttre gräns innebar det att även Renata Chlumskas avresa äntligen är inom räckhåll.
– Snart kommer det väl ett samtal så jag får höra när det blir, säger hon.
– Det känns otroligt spännande, både häftigt och lite overkligt. Det är svårt att ta in att det faktiskt händer.
Bransons resa spås bli startskottet för en ny era av kommersiell turism i rymden. Hans företag Virgin Galactic är ett av de bolag som kommer att erbjuda reguljära resor till den som har råd.
Se jorden ovanifrån
Chlumska, bland annat första svenska kvinna att bestiga världens sju högsta bergstoppar, har biljett nummer 192 av de omkring 600 sålda till Virgin Galactics rymdresor. De senaste tio åren har hon ägnat åt förberedelser – testat flygsimulatorer, flugit jetplan, utsatt sig för g-krafter.
– De här åren har varit helt fantastiska: allt jag har varit med om, all träning, alla människor jag har träffat, säger hon.
På frågan vad det är som lockar med rymden svarar hon med ett skratt.
– Allt. Att få uppleva det jag bara har läst och hört astronauter berätta om – allt från tyngdlöshet till att få se jorden ovanifrån. Jag har sett världen från toppen av Mount Everest och jag vet hur det förändrade mitt liv, så jag ser framför mig att det här kommer att vara väldigt omvälvande, säger Chlumska.
– Jag tänker ibland att vi glömmer bort hur små vi är och hur skör planeten är. Att se saker från andra perspektiv är både lärorikt och väldigt viktigt.
Svensk satsning
Det är inte bara Virgin Galactic som siktar mot rymden. Även Amazongrundaren Jeff Bezos företag Blue Origin och Elon Musks Space X löper i kapp för att etablera sig inom rymdturismen – en bransch vars årliga marknadsvärde investeringsbanken UBS beräknar kommer vara tre miljarder dollar (över 25 miljarder svenska kronor) år 2030.
Det är en marknad som många aktörer vill ta del av – även i Sverige. Rymdsatsningen Spaceport Sweden väntar nu på klartecken från regeringen för att kunna erbjuda Sverige som ett avresealternativ för världens rymdentreprenörer, berättar vd:n Karin Nilsdotter.
– Vi står i startgroparna och inväntar bara den utredning som ska komma med ett förslag i höst. Det är en stor affärsmöjlighet för Sverige, säger hon.
Karin Nilsdotter, också hon stolt innehavare av en Virgin Galactic-biljett, menar att de kommersiella resorna öppnar upp en värld av möjligheter – inte minst för forskning och utveckling. Hon ser med spänd förväntan fram emot vad hon tror blir sitt livs äventyr.
– Det största som kan hända är väl att föda barn, men rymden kommer nog att komma på en andraplats.
Omdiskuterad rymdgräns
Richard Bransons flygning har föregåtts av åratal av förberedelser, provflygningar och tester. Säkerhetsaspekten hamnade inte minst i rampljuset 2014, då en Virgin Galactic-pilot omkom när farkosten exploderade under en testflygning. Karin Nilsdotter är inte orolig för egen del.
– Det är klart att det finns en risk, men jag känner mig väldigt trygg med det testprogram som genomförts.
Rymdfantaster diskuterar dock huruvida framtidens rymdturister faktiskt kommer att kunna kalla sig astronauter. Var gränsen till rymden går är omstritt – enligt Nasa är det vid 80,5 kilometer, medan internationella Fédération Aéronautique Internationale anser att den så kallade Karmanlinjen runt 100 kilometer ovan jorden utgör gränsen.
Branson med besättning nådde en höjd av omkring 86 kilometer innan de efter några minuters tyngdlöshet vände tillbaka till jorden. Tidigare i juli skickade Bezos Blue Origin en passning till Virgin Galactic på Twitter :
"New Shepard (företagets farkost) konstruerades för att flyga ovan Karmanlinjen, så att ingen av våra astronauter får en asterisk till sin titel."