Den 20 juli satte Neil Armstrong sin fot på månen och meddelade att det var ett stort steg för mänskligheten. På dagen 52 år senare hoppas världens rikaste man skriva in sig i historien som en annan pionjär i rymden. Då planerar Jeff Bezos att lämna atmosfären med Blue Origins farkost New Shepard.
Amazongrundaren är en av tre miljardärer som löper i kapp mot rymden. Men han ser ut att bli omsprungen på upploppet sedan Richard Branson meddelat att han åker med på Virgin Galactics testresa den 11 juli – om teknik och väder tillåter.
Blir resorna framgångsrika är det en milstolpe i kampen om att inleda en ny era av kommersiell turism i rymden. Planen är att erbjuda några minuters tyngdlöshet ovanför Karmanlinjen, som brukar ses som gränsen till rymden.
Överskattad resa?
Virgin Galactic hoppas inleda reguljära suborbitala rymdresor nästa år och omkring 600 personer har redan bokat biljett. Men det är inte för alla – prislappen ligger mellan 200 000 och 250 000 dollar (1,7–2,1 miljoner kronor).
– Det är kul att miljardärerna håller på, säger Sven Grahn, senior rymdforskare på KTH.
– Det ska bli spännande att se hur många som köper färderna. Många menar att marknaden är överskattad, att upplevelsen är för futtig för priset. Men det är ju människor med en massa pengar som kan ägna sig åt sådan exklusiv turism.
Bezos tar med sig sin bror ombord på New Shepard. De kommer att ha sällskap av en än så länge anonym person som ropat in en biljett för 28 miljoner dollar samt 82-åriga Wally Funk. Hon har väntat i sex årtionden på att ge sig ut i rymden, sedan hon och de andra i Mercury 13 nekades astronautjobb för att de var kvinnor.
– De gäller att göra mycket reklam för att visa att det är en stor grej. Det är smart att ta med Funk, som äntligen får göra en rymdfärd, säger Grahn.
– Att Branson och Bezos själva sätter sig i passagerarstolarna handlar om att höja förtroendet, att visa att det går att göra. Men det är ju inte riskfritt.
Olika farkoster
Farkosterna som utvecklats är väldigt olika. Blue Origin står för en mer klassisk raketupplevelse medan Virgin Galactics farkost VSS Unity fraktas högt upp i luften av ett specialplan innan den fortsätter med raketkraft.
Branson drabbades av ett allvarligt bakslag 2014, då en person omkom under en av Virgin Galactics provflygningar.
– Han har haft en del bekymmer med sin farkost. Det är svårt att bedöma hur pass allvarligt det är. Jag hoppas inget obehagligt inträffar på testresorna.
Den tredje personen som brukar räknas in i "miljardärernas rymdkapplöpning" är Elon Musk. Hans Space X siktar på att skicka upp turister i omloppsbana, men har redan transporterat utrustning och astronauter till rymdstationen ISS och har valts ut av Nasa för att skicka människor till månen.
Inte hänga läpp
Det gör att Musk inte behöver hänga läpp över de andra miljardärernas nära förestående rymdfärder, menar Grahn.
– Musk har gjort mycket som slår världen med häpnad, som väger tyngre än att skicka upp rika knösar på rymdhopp i några minuter.
De två stora rivalerna är Bezos och Musk, som käbblat i åratal. "Kan inte få upp den (i omloppsbana)", twittrade Musk nyligen som en pik till Blue Origin som hittills bara gjort suborbitala resor.
Drömmarna skiljer sig dock något. Musk vill bygga en stad på Mars medan Bezos pratat om flytande rymdkolonier. Men först vill båda vara först med att ta människor tillbaka till månen, vilket har fått Blue Origin att överklaga Nasas kontrakt med Space X.
Smaklöst?
En del har dömt ut rymdturismen som ett smaklöst nöje för de allra rikaste och menar att utvecklings- och biljettpengarna skulle göra större nytta på annat håll.
"Att ge sig ut i rymden, mitt framför ögonen på de många miljarder människor som kämpar varje dag, är lite som att njuta av en stjärnmåltid från en Michelinkrog framför ett härbärge för hemlösa", menar exempelvis Ben Bramble, som undervisar i filosofi vid Australian National University.
Och visst är resor till rymden en slags statussymbol för människor som har allt.
– Men för Bezos är det också en pojkdröm som slår in eftersom han har skaffat sig kulorna som behövs. Det är lite samma med Musk, även om han är mer av en tekniknörd i innovationsbranschen än de andra två, säger Grahn.
– För någon som har bevittnat hela rymdkapplöpningen känns det lite konstigt att det är miljardärer, inte stormakter, som skickar upp saker kors och tvärs. Men det är också spännande.