Putin reser med pansartåg – sägs frukta attack

Blir Vladimir Putin alltmer nojig över sin säkerhet? Sedan invasionen av Ukraina har Rysslands president allt oftare valt att resa med sitt eget tungt bepansrade tåg, enligt uppgift för att undvika mordförsök och inte kunna spåras. Tåget färdas på exklusiva tåglinjer och stannar vid hemliga stationer.

Vladimir Putin ombord ett höghastighetståg mellan S:t Petersburg och Moskva i december 2009.

Vladimir Putin ombord ett höghastighetståg mellan S:t Petersburg och Moskva i december 2009.

Foto: Alexei Druzhinin/AP/TT

Ryssland2023-02-15 06:30

Klimatångest förmodas inte vara orsaken till att Vladimir Putin väljer tåget framför flyget. I stället tros han i allt högre utsträckning frukta ett ukrainskt angrepp, uppger ryska oberoende Meduza.

Nyhetssajten har sammanfattat researchgruppen Dossier Centers granskning av presidentens numera föredragna färdsätt. Forskningscentret har bland annat pratat med en "bekant" till Vladimir Putin för att kartlägga presidentens resvanor.

"Tågets avgångar kan ske spontant, oannonserat. Efter krigets utbrott i februari-mars började han (Putin) använda tåget väldigt aktivt, särskilt för att ta sig till sitt residens i Valdaj", säger källan.

Dossier Center grundades av den ryske tidigare oljemagnaten och Kremlkritikern Michail Chodorkovskij, som sedan tio år tillbaka lever i exil i Europa.

Hemliga tågstationer

Enligt granskningen föredrar Putin tåget då det inte går att spåra på samma sätt som ett flygplan. Nyhetssajten Proekt, som har publicerat flera avslöjanden om den ryska eliten, hävdar på Telegram att ryska myndigheter det senaste årtiondet dessutom byggt flera privata tågstationer och nya, hemliga järnvägsspår som leder till presidentens olika bostäder – spår som enbart trafikeras av Putins tåg.

Tåget byggdes enligt Dossier Center för Putin under 2014–2015. Det började dock användas regelbundet först under den senare halvan av 2021 – i samma veva som ryska trupper så sakteliga stationerades i närheten av den ukrainska gränsen.

Rent utseendemässigt är Putins tåg så gott som oskiljbart från andra ryska tåg, som vanligen är grå med ett enda rött streck längs karossen. Men presidenttåget har särskilda betäckta antenner och ovanligt många lok.

Sovrum och sex axlar

Vad ögat inte ser är tågets lyxiga inredning och den tunga bepansring som ska skydda Putin från eventuella attentat. Armeringens vikt innebär att tåget behöver sex hjulaxlar i stället för fyra, som persontåg vanligen har. Det bepansrade tåget kräver minst två lok men använder ofta tre – ett eldrivet och två dieseldrivna.

För att presidenten ska kunna resa i maximal hastighet och utan stopp har tåget dessutom högsta prioritet framför alla andra tåg som färdas längs de ryska järnvägarna, enligt Dossier Center. Tåget rymmer ett privat sovrum för presidenten, ett mötesrum och särskilda vagnar för medarbetare och kommunikation.

Tågets existens är inte hemlig, däremot dess utseende och tidtabell. Mycket lite är känt om hur fordonets insida ser ut, men president Putins första privata tåg som togs i bruk 2005 beskrevs av affärsmagasinet Forbes som ett "hotell på hjul".

"Kupén är dubbelt så stor som en standardkupé, med magnetiska lås och inuti – mahogny, mattor, soffor och till och med wifi", skrev tidningen då.

Putins kompis inblandad

Presidenttågets ägarstruktur är höljd i dunkel i ett virrvarr av aktiebolag och stiftelser. Enligt Dossier Center är troligen Rysslands statliga järnvägsbolag huvudägare. Det företag som tros äga resten har nära kopplingar till Jurij Kovaltjuk, miljardär och bankman som Vladimir Putin själv beskrivit som en av sina närmaste vänner.

Enligt det internationella journalistnätverket OCCRP sköter Kovaltjuks bolagsstrukturer på ett eller annat sätt flera av presidentens tillgångar, däribland inofficiella bostäder, lyxjakter och även ett flygbolag.

En storbildsskärm visar premiärresan över bron mellan Ryssland och Krimhalvön i december 2019. Vladimir Putin är ombord tåget, som enligt Dossier Center har samma betäckta antenner som presidentens eget bepansrade tåg.
En storbildsskärm visar premiärresan över bron mellan Ryssland och Krimhalvön i december 2019. Vladimir Putin är ombord tåget, som enligt Dossier Center har samma betäckta antenner som presidentens eget bepansrade tåg.
Fakta: Dossier Center

Dossier Center grundades 2017 av den tidigare oljemagnaten och Putinkritikern Michail Chodorkovskij, en gång kallad Rysslands rikaste man.

Chodorkovskij lever i exil i Europa efter att 2013 ha benådats från ett tioårigt fängelsestraff i Ryssland för bland annat penningtvätt.

Organisationen granskar vad man kallar kriminell aktivitet kopplad till personer förknippade med Rysslands makthögkvarter Kreml. Syftet är att samla bevis som i framtiden ska kunna användas i rättsfall mot Kremlkopplade korrupta individer och företag.

Dossier Center har publicerat en rad granskningar, däribland om morden på tre ryska journalister i Centralafrikanska republiken 2018 och om paramilitära Wagnergruppen. Organisationen har även kartlagt de GRU-agenter som 2018 misstänks ha förgiftat den forne dubbelagenten Sergej Skripal och hans dotter i brittiska Salisbury.

Dossier Centers sajt är blockerad i Ryssland av landets censurmyndighet Roskomnadzor.

Fakta: Dossier Center, Meduza, AP med flera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!