Klimatångest förmodas inte vara orsaken till att Vladimir Putin väljer tåget framför flyget. I stället tros han i allt högre utsträckning frukta ett ukrainskt angrepp, uppger ryska oberoende Meduza.
Nyhetssajten har sammanfattat researchgruppen Dossier Centers granskning av presidentens numera föredragna färdsätt. Forskningscentret har bland annat pratat med en "bekant" till Vladimir Putin för att kartlägga presidentens resvanor.
"Tågets avgångar kan ske spontant, oannonserat. Efter krigets utbrott i februari-mars började han (Putin) använda tåget väldigt aktivt, särskilt för att ta sig till sitt residens i Valdaj", säger källan.
Dossier Center grundades av den ryske tidigare oljemagnaten och Kremlkritikern Michail Chodorkovskij, som sedan tio år tillbaka lever i exil i Europa.
Hemliga tågstationer
Enligt granskningen föredrar Putin tåget då det inte går att spåra på samma sätt som ett flygplan. Nyhetssajten Proekt, som har publicerat flera avslöjanden om den ryska eliten, hävdar på Telegram att ryska myndigheter det senaste årtiondet dessutom byggt flera privata tågstationer och nya, hemliga järnvägsspår som leder till presidentens olika bostäder – spår som enbart trafikeras av Putins tåg.
Tåget byggdes enligt Dossier Center för Putin under 2014–2015. Det började dock användas regelbundet först under den senare halvan av 2021 – i samma veva som ryska trupper så sakteliga stationerades i närheten av den ukrainska gränsen.
Rent utseendemässigt är Putins tåg så gott som oskiljbart från andra ryska tåg, som vanligen är grå med ett enda rött streck längs karossen. Men presidenttåget har särskilda betäckta antenner och ovanligt många lok.
Sovrum och sex axlar
Vad ögat inte ser är tågets lyxiga inredning och den tunga bepansring som ska skydda Putin från eventuella attentat. Armeringens vikt innebär att tåget behöver sex hjulaxlar i stället för fyra, som persontåg vanligen har. Det bepansrade tåget kräver minst två lok men använder ofta tre – ett eldrivet och två dieseldrivna.
För att presidenten ska kunna resa i maximal hastighet och utan stopp har tåget dessutom högsta prioritet framför alla andra tåg som färdas längs de ryska järnvägarna, enligt Dossier Center. Tåget rymmer ett privat sovrum för presidenten, ett mötesrum och särskilda vagnar för medarbetare och kommunikation.
Tågets existens är inte hemlig, däremot dess utseende och tidtabell. Mycket lite är känt om hur fordonets insida ser ut, men president Putins första privata tåg som togs i bruk 2005 beskrevs av affärsmagasinet Forbes som ett "hotell på hjul".
"Kupén är dubbelt så stor som en standardkupé, med magnetiska lås och inuti – mahogny, mattor, soffor och till och med wifi", skrev tidningen då.
Putins kompis inblandad
Presidenttågets ägarstruktur är höljd i dunkel i ett virrvarr av aktiebolag och stiftelser. Enligt Dossier Center är troligen Rysslands statliga järnvägsbolag huvudägare. Det företag som tros äga resten har nära kopplingar till Jurij Kovaltjuk, miljardär och bankman som Vladimir Putin själv beskrivit som en av sina närmaste vänner.
Enligt det internationella journalistnätverket OCCRP sköter Kovaltjuks bolagsstrukturer på ett eller annat sätt flera av presidentens tillgångar, däribland inofficiella bostäder, lyxjakter och även ett flygbolag.