Ryska krigsreklamen: "Var en riktig man"

Väktare, gyminstruktör och taxichaufför. Förvisso fullt legitima jobb i fredstid – men i krig krävs det betydligt mer för att kunna kalla sig en riktig man. Så lyder budskapet när den pressade invasionsmakten Ryssland vill locka fler att ta värvning med en reklamfilm.

"Militärtjänstgöring mot betalning" är budskapet på en av de affischer som ingår i den ryska pr-kampanjen. Bild från S:t Petersburg.

"Militärtjänstgöring mot betalning" är budskapet på en av de affischer som ingår i den ryska pr-kampanjen. Bild från S:t Petersburg.

Foto: TT

Ryssland2023-04-27 05:30

En ung man i väktarmundering och håglös uppsyn står vid grönsaksdisken i en matvaruaffär. I handen håller han en batong. Klipp till ett dimhöljt fält där samme unge man, nu iförd full stridsmundering och med betydligt mer beslutsam blick, i stället håller i ett gevär.

"Var det den här typen av försvarare du drömde om att bli", lyder den retoriska fråga som strax dyker upp.

I nästa klipp hjälper en gyminstruktör – även denne med missnöjd uppsyn – en klient att lyfta vikter. Textremsan under frågar: "Är det här verkligen din styrka?”

Filmen avslutas till tonerna av bombastisk musik och en grupp bistra soldater som dyker upp ur dimman. Budskapet: "Du är ju en riktig man. Var en sådan."

Större kampanj

Reklamfilmen, som bland andra amerikanska NBC har rapporterat om, ingår i en större kampanj som nyligen lanserats av det ryska försvarsdepartementet i syfte att locka fler ryssar att ta värvning. På affischer runt om i landet möts invånarna av budskap som "Vårt jobb är att försvara moderlandet" och "Ett ärofyllt jobb till en anständig lön".

Tiotusentals ryska soldater har dödats i kriget i Ukraina under det gångna dryga året. Enligt vissa beräkningar är det ett hundratusental. Från flera stora slagfält, som det i Bachmut, har det kommit omfattande vittnesmål om hur nya rekryter och dömda fångar har skickats in i exceptionellt blodiga strider utan större förberedelser eller chanser att överleva.

Genom kampanjen hoppas myndigheterna ändå värva nya rekryter – och på så vis undvika att utfärda ytterligare en mobiliseringsorder, liknande den som skickades ut av den alltmer auktoritäre president Vladimir Putin i september förra året. I samband med den flydde ytterligare mängder av ryssar sitt hemland.

Exakt hur många nya rekryter man hoppas värva är okänt, men enligt uppskattningar kan det röra sig om så många som 400 000.

Ersätter kanonmat

Kampanjen har mötts av blandade reaktioner i Ryssland.

– Lönen är en bra summa i Ryssland som räcker för att försörja en familj, även mor- och farföräldrar, säger Pjotr Lipka, en 21-årig student från staden Volgograd, till AFP.

Ivan, från Moskva, är mer skeptisk till myndigheternas budskap. Han anser att man för att vara "en riktig man" snarare ska ägna sig åt att skydda sin familj.

– Det är en sak att tjäna sin familj och en annan att tjäna armén. Det är två skilda saker, säger han till NBC.

I Ukraina har de ryska myndigheternas reklamkampanj föga förvånande lett till mer sarkastiska reaktioner, vilket uppmärksammas av bland andra Kiev Post.

"Den ryska reklamfilmen är en uppmaning till 'riktiga män' att ersätta den inkallade kanonmaten", löd nyligen en rubrik i tidningen.

"Vem om inte vi?" lyder budskapet på en av de affischer som ingår i det ryska försvarsdepartementets kampanj.
"Vem om inte vi?" lyder budskapet på en av de affischer som ingår i det ryska försvarsdepartementets kampanj.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!