"Vi förhindrar nu ryska statsmediers möjligheter att tjäna pengar på vår plattform i hela världen", skriver Nathaniel Gleicher, chef för cybersäkerhet hos Facebook, i ett inlägg på Twitter.
Beskedet kommer sedan Ryssland i fredags begränsat tillgången till Facebook till följd av att techjätten vägrat plocka bort varningsflaggor för fyra regimtrogna mediekanaler.
Även Twitter har vidtagit åtgärder i form av ett annonsstopp i regionen.
"Vi pausar tillfälligt annonser i Ukraina och Ryssland för att försäkra att viktig säkerhetsinformation till allmänheten lyfts fram och inte skyms av reklam", skriver bolagets säkerhetsavdelning i en tweet.
Vädjar till Apple
Från ukrainskt håll vill man se att även Apple agerar – genom att stoppa sina leveranser till Ryssland. Det framgår av ett brev som Ukrainas vice premiärminister Mychailo Fedorov skickat till Apple-chefen Tim Cook.
"Jag vädjar till er och jag är säker på att ni inte bara kommer att lyssna utan också göra allt ni kan för att skydda Ukraina, Europa och, i slutändan, resten av den demokratiska världen från den blodiga, auktoritära aggressionen – sätt stopp för produkt- och tjänsteleveranserna till Ryska federationen, inklusive en blockering av App store", skriver Fedorov i brevet som publicerats på Twitter.
Fungerar som slagfält
Sociala medier är ytterligare ett slagfält när Ryssland invaderar Ukraina. Både desinformation och ögonvittnesskildringar sprids parallellt.
Det ryska sociala medier-landskapet skiljer sig bitvis från det i västvärlden, vilket bland annat märks på att den inhemska plattformen Vkontakte har en dominerande ställning.
Bolaget, som kort kallas VK, såldes i december förra året och ingår därmed i det ryska statsstyrda Gazproms ägarsfär.