Grönt är skönt – turisthoppet lever i Slovenien

Grönt är Sloveniens färg – såväl rent naturmässigt som idrottsligt och för turismen. Alplandet hoppas på miljötänk och hållbarhet i kampen om resenärerna efter coronapandemin.

Det medeltida Bled-slottet, med anor från 1000-talet, tronar över den vackra Bled-sjön i nordvästra Slovenien. Sjön och slottet är ett av landets mest populära turistmål.

Det medeltida Bled-slottet, med anor från 1000-talet, tronar över den vackra Bled-sjön i nordvästra Slovenien. Sjön och slottet är ett av landets mest populära turistmål.

Foto: Wiktor Nummelin/TT

Slovenien2021-07-18 10:47

I det lilla Zemono i Vipavadalen i västra Slovenien driver Tomaz Kavcic en Michelin-krog i en gammal venetiansk villa från 1689.

Inte lätt i coronatider.

– Vi tvingades stänga den 20 oktober och öppnade igen först i maj. Ganska tufft, konstaterar Kavcic när TT och en grupp andra Brysselkorrespondenter kommer på besök i sommarvärmen.

Precis som överallt annars har turismen i Slovenien rasat totalt under coronapandemin. Antalet utländska resenärer minskade med 74 procent i fjol och väntas falla även i år, när siffrorna väl räknas ihop.

Vacker natur

Sloveniens ekonomi- och turismminister Zdravko Pocivalsek hoppas dock att turismen ska kunna studsa tillbaka – kanske på ett mer långsiktigt sätt.

– Krisen har samtidigt gett en möjlighet för alla inom den europeiska turistnäringen att börja samarbeta på allvar om att lägga ut vägen till en framtida mer hållbar turism, för åren 2030 till 2050, läser Pocivalsek innantill i sina prioriteringar när hans Slovenien nu tagit över som höstens ordförandeland i EU:s ministerråd.

Slovenien har redan i flera år satsat på hållbarhet i besökssektorn. Naturen här är bedövande vacker med höga berg, djupa dalar, grönskande skogar, vingårdar, den sagolika Bled-sjön och till och med en liten kustremsa vid Adriatiska havet.

Miljökrav

Målet är inte att locka hit massturism till stora hotellkomplex, utan snarare miljömedvetna resenärer till det lilla och genuina.

– 50 procent av Slovenien är täckt av skog. Vi vill behålla den här fantastiska miljön för våra framtida generationer. Vi utvecklar en boutique-erfarenhet, bortom massturismen, säger det slovenska turistförbundets chef, Maja Pak.

Rent praktiskt görs det bland annat genom en "grön certifiering" av verksamheten. Turistföretagare av olika slag – oavsett om de driver hotell, restauranger eller andra verksamheter – måste uppfylla diverse kriterier och göra allehanda åtaganden för att få skylta med stämpeln "Slovenia Green".

Politiska bråk

Turistmyndigheterna hoppas att ordförandeskapet i EU:s ministerråd under resten av 2021 ska göra sitt för att öka intresset för Slovenien.

Samtidigt är det politiska läget minst sagt komplicerat.

Stämningen mellan regering och opposition är infekterad. Premiärminister Janez Jansa var en få EU-ledare som tydligt stöttade USA:s förre president Donald Trump – och liksom Trump drar han sig inte för att agera konfrontatoriskt, snarare än diplomatiskt.

Jansa twittrar flitigt och intensivt ut sin kritik mot slovenska journalister, domare och åklagare, som han anklagar för att vara vänstervridna och korrupta.

"Riktigt olämplig"

Relationen till EU-kommissionen är kylig och från EU-parlamentet hålls vakande ögon på hur Slovenien kommer att sköta höstens ordförandeskap.

– Jag hoppas ju att vi kommer att se ett mer statsmannamässigt agerande från premiärministern och att den typen av frågor som kommit upp till debatt som rör mediefriheten och domstolarna inte ska bli frågor som hamnar på agendan igen. Förhoppningsvis kan ju också ordförandeskapet fungera som en positiv kraft för att vrida utvecklingen åt rätt håll, säger svenske ledamoten Tomas Tobé (M).

– Jag hittar inget positivt att förvänta mig från honom (Jansa). Han är riktigt olämplig som högsta höns för EU:s ordförandeskap, tycker i sin tur kollegan Malin Björk (V).

Cykel och basket

Betydligt mer positiv reklam för Slovenien ges i stället av landets idrottare.

Uppmärksamheten kring internationella fixstjärnor som cyklisten Tadej Pogacar och basketspelaren Luka Doncic har fått turistförbundet att officiellt utropa 2022 och 2023 till år då det ska satsas på aktivitets- och idrottsturism.

I Vipava-dalens lilla huvudort håller borgmästare Goran Kodelja samtidigt tummarna för att småskaligheten ska slå igenom på allvar i turistnäringen.

– Allt fler människor bor i storstäder och vill åka till något mindre. De vill uppleva en annan miljö än den de ser dagligdags. Och här kan de slappna av, säger Kodelja i Vipava.

Tomaz Kavcic har i 23 år drivit restaurang i en elegant 1600-talsvilla i Vipava-dalen i västra Slovenien.
Tomaz Kavcic har i 23 år drivit restaurang i en elegant 1600-talsvilla i Vipava-dalen i västra Slovenien.
Fakta: Slovenien

Slovenien är till ytan ungefär lika stort som Värmland, men med två miljoner invånare, varav 286 000 i huvudstaden Ljubljana.

Landet gränsar till Italien i väster, Österrike i norr, Ungern i öst och Kroatien i syd. En stor del av landet täcks av skog och grönska, vilket tillsammans med den gröna drake som finns på Ljubljanas stadsvapen har bidragit till att den gröna färgen blivit en nationell symbol – även om landets flagga är blå, vit och röd.

Landet var en del av Jugoslavien under större delen av 1900-talet, men utropade självständighet 1991. Slovenien blev medlem i såväl EU som Nato under 2004 och antog euron som valuta 2007.

Premiärminister sedan mars 2020 är Janez Jansa (född 1958) från konservativa Slovenska demokratiska partiet (SDS). President sedan december 2012 är Borut Pahor (född 1963) från Socialdemokraterna (SD).


Fakta: Turism i Slovenien

Turismen i Slovenien står för 9,9 procent av landets totala BNP. Antalet anställda inom turistsektorn är 92 500, vilket motsvarar 10,3 procent av den totala arbetskraften i landet.

Under pandemiåret 2020 minskade antalet utländska turister med 74 procent. Flest utländska övernattningar i landet gjordes av inresta från Tyskland (813 000), följt av Österrike (373 000), Italien (364 000), Kroatien (224 000) och Ungern (181 000). Samtidigt ökade den inhemska turismen med 21 procent.

Områdesmässigt görs flest övernattningar i turistorter i bergen (31 procent), vid havet och på spa- och hälsoanläggningar (vardera 24 procent) samt i huvudstaden Ljubljana (6 procent).

Källa: Slovenska turistförbundet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!